Podwójne jądro Ziemi

Naukowcy mają nową teorię na temat tego, z czego zbudowane jest wewnętrzne jądro naszej planety.

Badania naukowców z Chin i USA wskazują, że w środku wewnętrznego jądra naszej planety znajduje się jeszcze inny, odrębny obszar. Badacze uważają, że ​​struktura kryształów żelaza w samym środku jądra Ziemi jest inna od tych, które znajdują się w zewnętrznych obszarach. Odkrycie opisano w czasopiśmie “Nature Geoscience“.

Wnętrze naszej planety wciąż pozostaje praktycznie niezbadane. Dlaczego? Powód jest prosty: nie da się tak zwyczajnie wykopać odpowiednio głębokiego dołka. Przeszkadza w tym przede wszystkim wysoka temperatura, panująca we wnętrzu Ziemi. W kopalni złota TauTona w Republice Południowej Afryki, która jest najgłębszą kopalnią na świecie i sięga blisko 4 km w głąb Ziemi, temperatura przekracza 55°C.

Z powodu tych ograniczeń, by dowiedzieć się czegoś o jądrze Ziemi, naukowcy studiują fale sejsmiczne (generowane przez trzęsienia ziemi lub przez człowieka – za pomocą ładunków wybuchowych) i analizują, jak kształtują się one przechodząc przez wnętrze planety. Właśnie w ten sposób badacze doszli do wniosku, że wewnętrzne jądro Ziemi składa się z dwóch części. Teraz mają nadzieję, że dalsze badania przyniosą nowe informacje na temat długiej historii naszej planety.

Warto wiedzieć:

• Jądro Ziemi jest kulą o promieniu 3470 km. Leży leży ponad 3 tys. km pod powierzchnią ziemi. Zaczęło krzepnąć ok. miliard lat temat i od tamtej pory nie przestaje rosnąć. Każdego roku powiększa się o ok. 5 mm.

• Gdyby udało się wykopać dziurę do środka Ziemi, wrzucony do niej kamień spadałby 22 minuty.

• Jądro wewnętrzne zbudowane z tych samych metali co jądro zewnętrzne. Jednak – pomimo bardzo wysokich temperatur, jakie tu panują – materia jądra wewnętrznego jest lita. Powód? Bardzo wysokie ciśnienie!

• Jądro zewnętrzne to płynna część jądra, zbudowana z roztopionego żelaza i niklu. Panuje w nim niższa temperatura i ciśnienie niż w jądrze wewnętrznym.

• Płaszcz dolny z  powodu wysokiego ciśnienia skały płaszcza są w stanie stałym.

• Płaszcz górny podobnie jak w garnku z gotującą wodą, materia płaszcza – podgrzewana przez jądro i chłodzona przez skorupę – nieustannie wznosi się i opada, wykonując tzw. ruchy konwekcyjne.

• Hydrosfera i litosfera – litosfera to zewnętrzna sztywna powłoka Ziemi, a hydrosfera obejmuje wszystkie wody na naszej planecie, pokrywając aż 71 proc. powierzchni Ziemi.

Czytaj więcej: PODRÓŻ DO WNĘTRZA ZIEMI