Tego ośmiokołowego potwora nic nie zatrzyma. Nowy pojazd zwiadowczy tureckiej armii

PARS Scout 8×8 to wyjątkowy pojazd zwiadowczy, który oferuje wyjątkową mobilność w zróżnicowanym terenie, a przy tym ma doskonałą ochronę balistyczną i przeciwminową. Został stworzony z myślą o tureckiej armii, ale do producenta już teraz napływają zapytania z innych krajów.
Fot. Freepik

Fot. Freepik

FNSS Defence Systems to turecki producent sprzętu obronnego, w którym swoje udziały ma także firma BAE Systems. Prace nad pojazdami z rodziny PARS rozpoczęto w 2002 r., a od tego czasu turecka firma jest na fali wznoszącej. Ich wozy bojowe występują w wersjach 4×4, 6×6 i 8×8, ale najnowsza wydaje się oferować możliwości niedostępne do tej pory dla taktycznych pojazdów wojskowych.

Nowy pojazd zwiadowczy tureckiej armii pokona 2-metrowy rów

PARS Scout 8×8 to naturalna ewolucja taktycznego pojazdu specjalnego PARS Scout 6×6. Maszyny zostały zaprojektowane specjalnie do działań zwiadowczych i bezpieczeństwa wewnętrznego, choć nie są to jednostki ofensywne. Mają przy tym modułową konstrukcję, dzięki czemu można przystosować platformę bazową do własnych potrzeb, m.in. bojowego wozu piechoty, transportera opancerzonego, wozu dowodzenia czy też pojazdu wsparcia technicznego.

Czytaj też: Amerykańska armia wprowadza rewolucję na polu walki. Po helikopterach pora na pojazdy

PARS Scout 8×8 ma stosunek mocy do masy 20 KM/tonę i może rozpędzić się maksymalnie do prędkości 100 km/h (w warunkach drogowych). Imponujące są jego możliwości operowania w trudnych warunkach terenowych – bez problemu pokona przeszkody o wysokości 0,7 metra i 2-metrowe rowy. Jest zdolny do manewrowania w warunkach o nachyleniu pionowym 60 proc. i nachyleniu bocznym 30 proc.

/Fot. FNSS
Pojazd zwiadowczy PARS Scout 8×8 /Fot. FNSS

Dzięki specjalnej konstrukcji, osie pojazdu są prawie równie obciążone. Takie podejście zapewnia możliwości przemieszczania się nawet po niestabilnym i nierównym podłożu, zachowując przy tym pełną kontrolę przy dużych prędkościach i krótką drogę hamowania (dane nieujawnione). Centralny system pompowania opon (CTIS) umożliwia kierowcy dostosowanie ciśnienia w oponach do różnych warunków terenowych. Promień skrętu PARS SCOUT 8 × 8 i zużycie opon są zminimalizowane dzięki systemowi AWS (All Wheel Steering).

Warto pochwalić imponujący zasięg maszyny – ponad 800 km, a także zbiorniki paliwa chronione pod pancerzem. Przestrzeń kierowcy pojazdu jest zabezpieczona szkłem balistycznym, a przy tym zapewnia szerokie pole widzenia i wysokie bezpieczeństwo jazdy. Szyby są ogrzewane, więc PARS Scout 8×8 bez problemu poradzi sobie nawet z ostrą zimą.

Firma FNSS szczyci się tym, że PARS Scout 8×8 cechuje “wysoki wskaźnik lokalności”, co oznacza, że większość zastosowanych tu rozwiązań pochodzi z Turcji, dlatego też jest kierowany głównie do tamtejszej armii. Producent nie jest zamknięty na inne rynki, a maszyny PARS są używane także w malezyjskiej i omańskiej armii.