Kości tych kobiet nigdy już nie będą takie same. Odkryto zaskakującą zależność występującą u wszystkich naczelnych

Ciąża i karmienie piersią trwale zmienia kości kobiet w sposób, który nigdy wcześniej nie został zbadany. Odkrycie to pokazuje, jak poród zmienia nasze ciała.
Rodzenie dzieci ma poważne implikacje zdrowotne /Fot. Pixabay

Rozmnażanie, obok odżywiania, jest jedną z głównych funkcji wszystkich organizmów żywych. W przeciwieństwie do pozostałych czynności życiowych, rozmnażanie nie jest konieczne do przetrwania pojedynczego osobnika, a całego gatunku. W procesie reprodukcji, organizmy przekazują potomstwu informację genetyczną, czyli swoistą “spuściznę” na kolejne pokolenia.

Teraz zespół uczonych z New York University (NYU) wykazał, że w kościach naczelnych po urodzeniu dziecka i karmieniu piersią, zachodzą nieodwracalne zmiany. O czym dokładnie mowa? Szczegóły opisano w czasopiśmie PLOS ONE.

Czytaj też: Kobiety w ciąży powinny tego unikać. Może przyczynić się do przedwczesnego porodu

Dr Paola Cerrito z NYU mówi:

Nasze odkrycia dostarczają dodatkowych dowodów na głęboki wpływ, jaki rozmnażanie ma na organizm samicy, dalej pokazując, że szkielet nie jest organem statycznym, a dynamicznym, który zmienia się wraz z wydarzeniami życiowymi.

Rodzenie dzieci odciska piętno na kościach

Samice, które doświadczyły reprodukcji, miały znacznie niższe stężenie wapnia, magnezu i fosforu w porównaniu do grupy, która nie miała potomstwa. Zmiany te związane są z samym porodem i laktacją. To oznacza, że taka dynamika kośćca może mieć implikacje zdrowotne, których do tej pory nie braliśmy pod uwagę.

Dr Shara Bailey z NYU dodaje:

Kość nie jest statyczną i martwą częścią szkielet. Nieustannie dostosowuje się i reaguje na procesy fizjologiczne.

O tym, że menopauza ma wpływ na kości kobiet, wiadomo od dawna. Mniej jasne jest to, jak poprzedzające wydarzenia cyklu życia – np. reprodukcja – mogą wpływać na skład szkieletu. Naukowcy zbadali tempo wzrostu kości blaszkowatej w kości udowej zarówno samic, jak i samców naczelnych, żyjących w stacji terenowej Sabana Seca w Portoryko i zmarłych z przyczyn naturalnych.

Zespół dr Cerrito wykorzystał mikroskopię elektronową i spektroskopię z dyspersją energii EDS – powszechnie stosowane metody pomiaru składu chemicznego próbek tkanek – do obliczenia zmian w stężeniu wapnia, fosforu, tlenu, magnezu i sodu w kościach naczelnych.

Czytaj też: Dziecko może „wdychać” komórki rakowe matki w czasie porodu

Wyniki wykazały zauważalne różnice w składzie chemicznym pierwiastków u samic, które rodziły i nie rodziły, a także u samców. Poziom wapniu i fosforu w kościach był niższy u samic, które przeszły poród. Ponadto odnotowano znaczny spadek stężenia magnezu podczas karmienia niemowląt.

Dr Paola Cerrito podsumowuje:

Nasze badania pokazują, że nawet przed ustaniem płodności szkielet dynamicznie reaguje na zmiany w statusie reprodukcyjnym. Co więcej, odkrycia te potwierdzają znaczący wpływ, jaki rodzenie ma na organizm kobiety – mówiąc wprost, dowody reprodukcji są “zapisane w kościach” na całe życie.