Ania siedzi na cotygodniowym spotkaniu statusowym ważnego projektu. Słucha prowadzącego bez uwagi, co chwila nerwowo zerkając na telefon. Jest właśnie w trakcie rozwodu i ostrego konfliktu z mężem, który bombarduje ją obraźliwymi SMS-ami.

Paweł uczestniczy w spotkaniu operacyjnym swojego zespołu, ale jest na nim tylko ciałem. Duchem jest przy swoim nastoletnim synu, którego podejrzewa o branie narkotyków. Zabiera to całą jego energię, źle sypia, nie ma cierpliwości do pracowników, nieustannie jest niezadowolony.

Kamila od dłuższego czasu patrzy w ekran komputera, wpisując w wyszukiwarkę słowo "terapia". Jej koledzy dawno już opuścili biuro, tylko ona jak zwykle tkwi na posterunku. Powinna właśnie wymyślać kampanię promocyjną nowego produktu, ale nie jest w stanie wykreować nic nowego. Podejrzewa, że ma depresję. Nie widzi sensu w swoim życiu, nie spieszy jej się do domu, w którym nikt na nią nie czeka.

Brzmi znajomo? Jestem przekonana, że każdy z nas pamięta takie momenty, kiedy kłopoty, jakie miał w domu, uniemożliwiały mu sprawne działanie w pracy.  Za każdym z nas, czy jesteśmy prezesami, kierownikami czy szeregowymi pracownikami stoi jakiś mąż/ojciec/partner, jakaś żona/mama/partnerka. Każdy z nas po pracy wraca do jakiegoś domu.

Niezmienne od lat Polacy deklarują, że ich najważniejszą wartością jest rodzina. Jednocześnie ostatnimi czasy obserwujemy znaczący deficyt więzi rodzinnych i coraz bardziej wydłużony czas spędzany w pracy. Wydaje mi się, że pracodawcy ignorują wpływ życia rodzinnego na efektywność pracowników. A przecież często problemy związane z brakiem kreatywności, częstymi absencjami czy niską jakością obsługi klienta nie tkwią w środowisku pracy, ale właśnie w rodzinie.

 

Firmy przyjazne rodzinie?

Często firmy deklarują w swojej misji, że są bardzo prorodzinne, bo oferują pakiety medyczne, kartę sportową czy zniżki dla rodzin na produktu firmy. Te elementy jednak nie odnoszą skutku w kontekście pozytywnego wpływu na jakość naszego życia prywatnego. Potrzeba jest znacznie bardziej złożona.