Osobliwa ryba upolowana na Azorach. Ten gatunek nie był tu wcześniej spotykany

Niemal metrowa barakuda wielka upolowana u wybrzeży archipelagu Azorów. Nie byłoby w tym nic dziwnego, gdyby nie fakt, że ryba ta normalnie nie występuje na portugalskich wodach.
Barakuda wielka podczas polowania

Barakuda wielka (Sphyraena barracuda) to gatunek dużej i drapieżnej ryby, potencjalnie niebezpiecznej dla ludzi. Jest ceniona w wędkarstwie sportowym i występuje w większości morskich wód strefy tropikalnej i subtropikalnej, z nielicznymi wyjątkami. Zwykle pływa na głębokościach do 30 m p.p.m., ale można spotkać ją nawet 70 m niżej.

Czytaj też: Ryba jak z koszmarów. Morze wyrzuciło na brzeg prawdziwą maszkarę

W “Miami Herald” opisano historię Luísa Rodriguesa, który podczas nurkowania z kuszą u wybrzeży wyspy Terceira, napotkał na “bezprecedensowy” okaz barakudy wielkiej. Naukowcy potwierdzili, że to pierwsza znana obserwacja tego gatunku na wodach portugalskich, co potwierdzono publikacją w czasopiśmie “Journal of Fish Biology”.

Taka ryba w wodach Azorów to prawdziwa rzadkość

Archipelag Azorów wyznacza granicę występowania innego gatunku ryb z rodziny barakudowatych, czyli barakudy atlantyckiej (Sphyraena viridensis). Nigdy wcześniej jednak nie widziano tu barakudy wielkiej, więc połów Luísa Rodriguesa jest prawdziwym ewenementem. Z relacji Rodriguesa wynika, że mężczyzna zszedł bez butli na głębokość ok. 9 m, gdzie natknął się na rybę, którą pierwotnie uznał za inny gatunek.

Czytaj też: Zamrożona ryba wróciła do życia. Z ludźmi nie będzie tak łatwo

Pomimo swojej nazwy, osobnik upolowany w portugalskich wodach, nie jest żadnym gigantem. Ma wydatne zęby i długie, smukłe ciało, ale rozmiarem nie imponuje. Długość 90 cm i masa 4,5 kg wskazują, że okaz ten był jeszcze niedojrzały. Barakudy wielkie mogą mieć ponad 1,5 m długości i ważyć ponad 22 kg. Polują z zasadzki i na krótkich dystansach mogą rozpędzić się do prędkości 56 km/h.

Barakuda wielka to ryba, która normalnie nie występuje w wodach Azorów /Fot. Luís Barcelos

Warto odnotować, że ryby z tego gatunku są poławiane na niewielką skalę, bo choć mięso jest smaczne, to często gromadzi się w nim toksyczna dla ludzi ciguatoksyna. Z tego powodu FDA wprowadziła w 2000 r. zakaz handlu mięsem barakudy wielkiej. Gatunek ten jest jednak poławiany w celach sportowych, co nie jest łatwe ze względu na jego szybkość poruszania się.

Barakuda wielka złapana u wybrzeży Azorów mierzy ponad 90 cm /Fot. Luís Barcelos

Azory to archipelag 9 wysp wulkanicznych należących do Portugalii, położonych w środkowej części Atlantyku. Znajduje się ok. 1500 km od wybrzeży Półwyspu Iberyjskiego i jest zaliczany do Makaronezji. Dzięki żyznej, wulkanicznej glebie i umiarkowanemu klimatowi, szata roślinna wysp jest bardzo bogata – praktycznie cały rok jest tu zielono. Wody okalające Azory są idealnym miejscem dla morskich zwierząt – wszystko za sprawą golfsztromu, prądu zatokowego, który je ociepla. Mieszka tu m.in. 27 gatunków waleni, ale także mobule, tuńczyki czy żarłacze błękitne.