Samochód kempingowy: jakie warunki musi spełniać

Samochód kempingowy to bardzo specyficzny rodzaj pojazdu. Popularnie mówi się na nie kampery, od angielskiego słowa "camper". Jest to pojazd w pełni turystyczny, zbudowany specjalnie do tego celu. Znajdują się w nim: część dla prowadzącego, sypialnia, kuchnia (a w niej miejsce do przechowywania żywności) oraz niewielkich rozmiarów łazienka itp.

Jakie warunki powinien spełniać dobry samochód kempingowy? Przy zakupie musimy zastanowić się jak duże auto jest nam potrzebne. Właściwie wszystko będzie w tym przypadku zależało od liczby przewożonych pasażerów. Jeśli kamper jest przeznaczony do użytku dla 4 osób, na pewno będzie tańszy niż pojazd, którym podróżować będzie 8 osób. Różnice cen będą wahać się w granicach kilkudziesięciu tysięcy złotych.

Warto też zwrócić uwagę na jego stan techniczny i licznik. Wiadomo, że starszy pojazd i z dużym przebiegiem będzie tańszy niż stosunkowo nowy wóz. Naturalne jest to, że przy zakupie patrzymy na auto od strony mechanicznej, ale warto też przyglądnąć się wyposażeniu znajdującemu się w środku. Czy jego elementy nie są zniszczone, uszkodzone, zużyte?

Aby zakup kampera był udany, musimy również zwrócić uwagę na markę. Istnieje kilka firm, które specjalizują się w produkcji samochodów turystycznych. Są one mniej lub bardziej znane. Ciekawostką jest też to, że dużo osób przerabia samochody dostawcze na kampery - głównie dlatego, że cena takiego przedsięwzięcia będzie mniejsza, niż zakup gotowego, nowego pojazdu.

 

 

Samochód kempingowy: rodzaje

Samochody kempingowe dzielą się na różne rodzaje. Z reguły największe różnice dotyczą wielkości auta i jego wyposażenia. Jakie rodzaje kamperów możemy mieć do wyboru przy potencjalnym zakupie?

  • Alkowa – chyba najpopularniejszy z kamperów. Jest on wyposażony w dodatkową część sypialną, która znajduje się najczęściej nad kabiną prowadzącego. Jest to o tyle praktyczne miejsce, że w ciągu dnia można tam z powodzeniem schować sporych rozmiarów bagaż. Auta te są bardzo przestronne i komfortowe. Ponadto taki kamper oferuje zazwyczaj dużą liczbę miejsc do spania – minimum 5, 6 i więcej. Jednak niedogodnością takiego wozu jest większe zużycie paliwa niż w przypadku innych kamperów oraz spore gabaryty.
  • Pół-integral – w takich pojazdach część mieszkalna jest zintegrowana z kabiną kierowcy. Jest w nich mniej miejsca niż w alkowach, co odbija się na przestrzeni sypialnej, a także na mniejszej ilości miejsca związanej z przechowaniem bagażu. Jednak pół-integrale mają też sporo zalet. Przede wszystkim są one łatwiejsze w prowadzeniu, bardziej zwrotne, niższe i mało palą. Idealnie będą nadawać się na podróż dla na przykład 4 osób.
  • Integral – jest to najwyższa klasa kamperów. Samochody te są najbardziej luksusowe. Często produkowane są z uwzględnieniem wskazówek od indywidualnych klientów. Auto stanowi jednolitą bryłę co stwarza również możliwość stosowania ciekawych i wygodnych rozwiązań. Zaletą takich pojazdów jest również zwiększona aerodynamika. Należy jednak pamiętać, że są to kampery zdecydowanie najdroższe.
  • Kamper-van – to całkowicie inny rodzaj kampera. Jest on produkowany na bazie popularnych busów dostawczych. Można go kupić zarówno w ofercie producentów, jak i od prywatnych właścicieli. Auta takie palą niewiele, a dodatkowo mają mniejsze gabaryty niż klasyczne samochody kempingowe. Co jest minusem w przypadku takiego pojazdu? To, że nadaje się on właściwie tylko dla 2 osób.