Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar podsumował maj 2025 na rynku samochodów używanych w Polsce. W tym miesiącu Polacy zarejestrowali ponad 80 tysięcy aut z drugiej ręki, które pochodziły spoza kraju. To więcej niż w roku 2024. Z Niemiec pochodziła ponad połowa pojazdów.
Samar podał także statystyki z komisów. O ile import w ujęciu miesięcznym zmniejszył się o blisko 10 proc., średnia cena aut oferowanych w komisach na terenie Polski wzrosła. Nie jest to pierwszy miesiąc, w którym instytut zanotował zmianę w tym kierunku. Widać też spore różnice cen między województwami.
Samochody używane starsze niż 12 lat
W maju 2025 roku w Polsce zarejestrowanych zostało 80 459 aut używanych, które pochodziły z zagranicy. To o 2 proc. więcej niż przed rokiem. Większość z nich (88,72 proc.) stanowiły samochody osobowe, pozostałe to dostawcze, minibusy i pojazdy specjalne.
Czytaj też: Auto na gaz czy benzynę? Jakie są najbardziej ekonomiczne samochody
Średni wiek pojazdów, które znalazły w Polsce nowych właścicieli to powyżej 12 lat, a dokładnie 12,11. Decydujący wpływ na zaawansowany wiek samochodów używanych, rejestrowanych w Polsce, a typ silnika. Największą popularnością wciąż cieszą się auta z silnikami benzynowymi. Popyt na używane samochody elektryczne wzrósł o 34,7 proc. w porównaniu do ubiegłego roku, ale wciąż mają one niewielki udział w całkowitej liczbie rejestracji.
Średnia cena samochodu, który można spotkać w komisie, to obecnie 46,2 tysiąca złotych – 1,4 tysiąca zł i 3,2 proc. więcej niż miesiąc wcześniej. Różnice wynikają oczywiście z wieku i przebiegu aut, które znajdują się na wystawach.
Najdroższe samochody można spotkać oczywiście w województwie mazowieckim. Przeciętna cena oferowanego tu auta to 56,9 tys. zł. Przy czym trzeba zaznaczyć, że tu klienci kupowali samochody mające średnio 9 lat, a nie 12, czyli tańsze niż średnia krajowa. Ich przebieg to średnio 156,3 tysiące kilometrów. Najtańsze i najstarsze samochody sprzedawały się w woj. warmińsko-mazurskim. Ich wiek to średnio 13 lat, przebieg wynosił 183,74 tys. km, a średnia cena wynosiła 36 589 zł.
Wciąż najczęściej importowanymi do Polski autami są volkswageny, fordy oraz ople. Do obrazu Polaka kupującego używany samochód z Niemiec należy dopisać, że jest to najczęściej… Opel Astra (9514 szt.). Volkswagen Golf jednak depcze mu po piętach (9499 szt.). W komisach coraz częściej można spotkać także samochody używane Kia Sportage i Skoda Octavia. Modele te cieszyły się popularnością w polskich salonach, ale dopiero od niedawna są w komisowej czołówce.
Czytaj też: Jakie samochody najchętniej kupują Polacy? Elektryki zyskują, osobówki tracą, czasy się zmieniają
Łącznie w ciągu pierwszych pięciu miesięcy 2025 roku w Polsce zarejestrowanych zostało 408 264 samochodów używanych, to oznacza wzrost o 1,4 proc. w porównaniu do ubiegłego roku. W skali roku jednak znacznie wzrósł import samochodów użytkowych – o 13,4 proc. Import samochodów osobowych wzrósł tylko o 0,2 proc.
W skali roku najwięcej samochodów używanych zostało sprowadzonych z Niemiec. Na drugim miejscu znalazła się Francja, potem USA, Belgia, Holandia, Włochy, Dania, Austria, Szwajcaria i Szwecja. Z Niemiec pochodziło 52,1 proc. samochodów używanych, zarejestrowanych w Polsce w maju 2025. Prowadzący komisy idą z tym trendem i coraz rzadziej sprowadzają auta ze Skandynawii.
Samar poinformował, że w Polsce rośnie import sprzedaż samochodów używanych, pochodzących z Ameryki Północnej, z USA i Kanady.