Komisja Europejska i władze ds. ochrony konsumentów w kilku krajach wspólnoty podały wnioski z dochodzenia. Shein naruszył sześć zapisów prawa, chroniącego europejskich konsumentów.
Shein manipuluje klientami
Shein został przyłapany na wprowadzaniu klientów w błąd, by przekonać ich do szybszych zakupów. Dochodzenie w tej sprawie zostało wszczęte w lutym 2025 roku i już wiemy, jak Shein nabijał kupujących w butelkę.
Wykryte naruszenia obejmują:
- fałszywe zniżki, poganianie klientów do zakupu (na przykład przez odliczanie do promocji, która nie istnieje),
- brak pełnych informacji lub jawne kłamstwa (na przykład o możliwości zwrotu towaru, o jego bezpieczeństwie i wpływie na środowisko),
- mylące oznakowanie produktów
- i klasyk gatunku: ukrywanie danych kontaktowych obsługi klienta.
Do prawdziwych informacji, bezpiecznych produktów i spokojnych zakupów mamy prawo dzięki zapisom Rozporządzenia o ogólnym bezpieczeństwie produktów (GPSR), Dyrektywy o nieuczciwych praktykach handlowych oraz Dyrektywy o handlu elektronicznym.
Shein został daleko w tyle za europejskimi platformami, które muszą dopasować się do zapisów dyrektywy Omnibus i jej poprawek, w tym podawać najniższą cenę produktu z ostatnich 30 dni. Shein wymyka się tej kontroli, ale to nie znaczy, że może czuć się w Europie bezkarny.
Nie cofniemy się przed pociągnięciem platform e-commerce do odpowiedzialności, bez względu na to, gdzie mają siedzibę.
– powiedział Michael McGrath, komisarz odpowiedzialny za ochronę konsumentów w KE.
Shein ma miesiąc, by dostosować się do unijnych przepisów. Biuro prasowe Shein już poinformowało o współpracy z organami ochrony konsumentów i Komisją Europejską. Megasklep zamierza „rozwiać wszelkie wątpliwości”. Jeśli nie wyrobi się w terminie, czeka go wysoka kara.
Czytaj też: Koniec tanich zakupów z Chin. Unia Europejska planuje kontrole celne i nowe opłaty
Warto wiedzieć jednak, że nie jest to jedyne dochodzenie, prowadzone w sprawie Shein przez europejskie organy. W międzyczasie trwają badania tego, czy algorytm Shein także nie wprowadza użytkowników w błąd. Wątpliwości ekspertów budzą rankingi produktów, a także wystawione przez kupujących oceny i napisane przez nich recenzje. Shein może prezentować je w sposób mający wprowadzić kupujących w błąd. Sprawdzane są też umowy Shein ze sprzedawcami zewnętrznymi i to, czy platforma na pewno wywiązuje się ze wszystkich zapisów.