
W przeciwieństwie do różnych nakładek montowanych do kasków, tutaj wszystkie elementy elektroniczne zostały wkomponowane bezpośrednio w konstrukcję. Kluczowym elementem systemu jest wyświetlacz zamontowany na wizjerze kasku, który prezentuje podstawowe informacje w odległości trzech metrów przed oczami użytkownika. Prędkość, wskazówki nawigacyjne, powiadomienia o połączeniach czy alerty z systemów radarowych – wszystko to jest dostępne bez potrzeby spoglądania w dół. Choć zmiana wydaje się drobna, producent twierdzi, że może skrócić czas reakcji kierowcy o ponad 32 proc.
Shoei GT-Air 3 Smart to pierwszy kask z wbudowanym systemem AR
Technologia wykorzystuje wyświetlacz nano-OLED, który utrzymuje czytelność w rozdzielczości Full HD nawet przy intensywnym nasłonecznieniu. To istotna poprawa w porównaniu z wcześniejszymi systemami HUD, które często stawały się bezużyteczne w słoneczne dni. Firma EyeLights zastosowała tu swoją trzecią generację rozwiązania, co sugeruje, że miała czas na wyeliminowanie problemów występujących w początkowych wersjach.
Czytaj też: Koniec z kablami i modułami w kasku. Cardo Beyond wprowadza motocyklistów w erę smart
System komunikacji między kaskami teoretycznie nie ma ograniczeń zasięgu i współpracuje z urządzeniami różnych marek. Działa w trybie sieciowym zarówno online, jak i offline, umożliwiając kontakt z innymi motocyklistami niezależnie od dostępu do internetu. Mikrofon z aktywną redukcją hałasu ma zapewniać czystość rozmów nawet przy wysokich prędkościach, gdzie wiatr stanowi poważne utrudnienie.

Integracja z asystentami głosowymi Siri i Google pozwala na obsługę funkcji bez odrywania rąk od kierownicy. Cała elektronika – bateria, projektor, głośniki, mikrofon i okablowanie – została wbudowana w strukturę kasku. Producenci deklarują, że bateria wystarcza na ponad 10 godzin pracy, co powinno zaspokoić potrzeby nawet podczas dłuższych tras.
Mimo zaawansowanej elektroniki, Shoei nie zaniedbało kwestii bezpieczeństwa. Kask spełnia standardy DOT i ECE 22.06, a jego skorupa wykonana jest z wielowarstwowego kompozytu AIM. To sprawdzona technologia, która od lat gwarantuje wysoką ochronę w produktach tej marki. Podstawowy model GT-Air 3 waży ok. 0,8 kg, więc wersja Smart będzie nieco cięższa, choć dokładne parametry nie są jeszcze znane.

GT-Air 3 Smart kosztuje 1199 euro, czyli prawie dwa razy więcej niż standardowy GT-Air 3. To niemały wydatek, jednak warto zauważyć, że konkurencyjny Cardo Beyond GTS oferowany jest w podobnej cenie, ale bez technologii HUD. Sena Phantom jest znacznie tańszy (499 euro), jednak również nie dysponuje wyświetlaczem rozszerzonej rzeczywistości.
Patrząc z innej perspektywy, cena wydaje się bardziej uzasadniona. Standardowy GT-Air 3 kosztuje około 780 euro, a dedykowany zestaw słuchawkowy Sena to kolejne 400 euro. W tym kontekście dopłata 20 euro za technologię AR wygląda wręcz atrakcyjnie. Shoei tworzy pierwszy na świecie produkt tego rodzaju, więc firma może sobie pozwolić na wyższą cenę – pozostaje pytanie, czy znajdzie się wystarczająco dużo klientów skłonnych zapłacić za tę innowację.