Sterowiec LTA 20-1, który został zaprojektowany przez firmę Magnus Aerospace Corporation w latach 80. ubiegłego wieku, wyglądał jak statek kosmiczny obcych i pasowałby do jednego z odcinków serialu “Star Trek”. Tym, co go wyróżniało, był nietypowy napęd, znany jako efekt Magnusa.
Niezwykły sterowiec jak statek kosmitów
Prace nad LTA 20-1 rozpoczęły się na początku lat 80. ubiegłego wieku, a kierował nimi Frederick D. Ferguson, kanadyjski wynalazca i przedsiębiorca. Ferguson miał doświadczenie w rozwoju i badaniach sterowców i chciał stworzyć nowy typ sterowca. W 1981 roku zgłosił patent na “statek powietrzny z balonem gazowym”, który został przyznany w 1983 roku.
Czytaj też: Eksperci dyskutują o UFO. To ostatni etap przed ujawnieniem kluczowego raportu
Patent opisywał duży kulisty balon wypełniony helem, na który nie miały wpływu zmiany ciśnienia atmosferycznego i temperatury. Balon był zamontowany na poziomej osi, dzięki czemu mógł się obracać. Wewnątrz balonu znajdował się tzw. balonet, czyli komora wypełniona powietrzem, służąca do utrzymywania odpowiedniego kształtu sterowca.
![](/_next/image?url=https%3A%2F%2Fkonto.focus.pl%2Fuploads%2F2023%2F07%2Fsterowiec-1-1600x1400.png&w=1600&q=85)
Aby osiągnąć siłę nośną, LTA 20-1 wykorzystywał trzy źródła: gaz wypornościowy wewnątrz balonu, dynamiczną siłę nośną z silników o napędzie wektorowym oraz tzw. efekt Magnusa. Szczególnie interesujący jest ten trzeci rodzaj napędu. Efekt Magnusa został po raz pierwszy opisany przez fizyka H. G. Magnusa w 1852 r. i odnosi się on do siły generowanej przez wirujący obiekt, który zmienia swoją trajektorię w wyniku interakcji z otaczającym go powietrzem.
Czytaj też: Sam dron w wojsku to za mało. Z tym dodatkiem staje się zabójczą bronią
Efekt Magnusa jest często stosowany do wyjaśnienia tego, jak piłkarze mogą w niecodzienny sposób “podkręcać” piłki (np. Roberto Carlos) lub jak tenisiści stosują rotację górną do swoich uderzeń po ziemi. Wirujący obiekt znajdujący się w ruchu wywiera siłę wypadkową na powietrze, która zgodnie z trzecią zasadą dynamiki Newtona wywiera równą i przeciwną siłę z powrotem na niego. Zmienia to trajektorię obiektu, ponieważ powietrze jest ciągnięte wraz z kierunkiem ruchu.
![](/_next/image?url=https%3A%2F%2Fkonto.focus.pl%2Fuploads%2F2023%2F07%2Fsterowiec-2.png&w=1600&q=85)
Patent Fergusona obejmował specyfikacje dla dwóch wariantów sterowca, w oparciu o rozmiar balonu sferycznego. Jeden wariant miał balon o średnicy 22 metrów, podczas gdy drugi miał balon o średnicy 49 metrów. Oba warianty miały prędkość maksymalną 112 km/h, choć oczekiwana maksymalna siła nośna Magnusa różniła się znacznie między nimi.
![](/_next/image?url=https%3A%2F%2Fkonto.focus.pl%2Fuploads%2F2023%2F07%2Fsterowiec-3-1600x1068.png&w=1600&q=85)
Wersja testowa LTA 20-1 kosztowała wówczas 2,5 mln dol. – nie jest jasne, czy była to kwota w dolarach amerykańskich czy kanadyjskich. 2,5 mln. dolarów amerykańskich z 1981 r. równałoby się dziś prawie 8,8 mln dol. Podczas gdy balon został wykonany z tkaniny nylonowej pokrytej poliuretanem, finalny sterowiec prawdopodobnie wykorzystywałby Kevlar. Po testach walidacyjnych prototypu – których szczegóły pozostają utajnione – Magnus Aerospace Corporation ustanowiła w 1982 roku trwający projekt badawczy w celu opracowania aerodynamiki i konstrukcji pojazdu. Ferguson zawarł umowy z różnymi kanadyjskimi uniwersytetami, aby rozpocząć testowanie innych modeli LTA 20-1 w mniejszej skali. Przetestowano ponad 100 konfiguracji modelu LTA 20-1 w 1983 r. i zbudowano również szereg mniejszych, swobodnie latających jednostek.
Pomimo zainteresowania projektem ze strony niektórych zagranicznych firm, w szczególności C. Itoh & Co. i Nissho Iwai z siedzibą w Japonii, które były zainteresowane reprezentowaniem Magnus Aerospace Corporation na Pacyfiku, nigdy nie powstała pełnowymiarowa wersja LTA 20-1. Projekt upadł, a korporacja została później całkowicie rozwiązana w 2002 roku. W ostatnich latach wzrosło zainteresowanie pojazdami lżejszymi od powietrza, więc niewykluczone, że jakąś wariację LTA 20-1 jeszcze kiedyś zobaczymy.