1. Zrozumienie pojęcia „delegowanie”

Szef przekazuje do wykonania jednemu ze współpracowników projekt lub jego część. Odpowiedzialność za całość nadal spoczywa na nim, część dotycząca określonego fragmentu została jednak oddana w inne ręce. Do delegującego należy wybór, niezbędna informacja i późniejsza kontrola.

 

2. Sztuka zaufania

Dobry lider nie może nie ufać pracownikom, zwłaszcza tym, którym powierzył odpowiedzialne zadanie. Zamartwianie się: „czy on na pewno sobie poradzi” nie ma najmniejszego sensu. Jeśli zdecydowaliśmy się na delegowanie obowiązków, okażmy podwładnym zaufanie i dajmy im do zrozumienia, że
wierzymy w ich umiejętności i kompetencje.

 

3. Nie obawiaj się utraty znaczenia

Twoi pracownicy z pewnością docenią to, że powierzasz im odpowiedzialne zadania i masz do nich zaufanie. Nie obawiaj się więc, że stracisz pozycję. Właśnie dlatego, że jesteś szefem, możesz delegować obowiązki i rozdzielać strategiczne zadania.

 

4. Co można delegować

W pierwszej kolejności zastanów się, jakie obowiązki twoi pracownicy mogą wykonać lepiej nawet od ciebie. Być może ktoś z nich jest doskonałym negocjatorem i bez problemu pozyska nowych klientów. W drugiej kolejności spróbuj się pozbyć obowiązków, które są szczególnie obciążające dla ciebie, a jednocześnie możliwe do wykonania przez innych (rozsyłanie przesyłek pocztowych, przeszukiwanie internetu, odbieranie i dostarczanie materiałów, aktualizacja i studiowanie publikacji branżowych, korekta tekstów handlowych czy umów z klientami). Ponadto deleguj te zadania, dzięki którym twoi podwładni podniosą swoje umiejętności, wykażą się pomysłowością i kreatywnością. Nie dość, że wygospodarujesz więcej czasu dla siebie, to jeszcze zyskasz ich wdzięczność za możliwość rozwoju.