T. rex był innych rozmiarów niż sądzimy. Paleontolodzy wprowadzili nas w błąd

Tyrannosaurus rex, powszechnie znany jako T. rex, był jednym z najskuteczniejszych zabójców w historii naszej planety. Okazuje się jednak, że jego faktyczne rozmiary mogły być zgoła odmienne od tych, jakie się obecnie uznaje za realne.
T. rex był innych rozmiarów niż sądzimy. Paleontolodzy wprowadzili nas w błąd

Dotychczas największy znany nauce osobnik miałby za życia około 8900 kilogramów. Taki wynik jest jedynie szacunkowy i opiera się na analizach znalezionych szczątków. Przedstawiciele Canadian Museum of Nature sugerują jednak, że przez długie lata mogliśmy żyć w błędzie.

Czytaj też: Jak silne było tsunami, które stało za wyginięciem dinozaurów?

Ich zdaniem T. rex był w rzeczywistości znacznie masywniejszy – nawet o 70 procent. Najwięksi przedstawiciele tego gatunku ważyliby więc imponujące 15 000 kilogramów. Dla porównania, słoń afrykański, czyli największe z obecnie żyjących zwierząt lądowych, zazwyczaj nie przekracza 6000 kilogramów. O szczegółach analiz poświęconych tyranozaurom możemy przeczytać na łamach Society of Vertebrate Paleontology.

Dokładniej rzecz ujmując, członkowie zespołu przenalizowali całą historię tych zwierząt, dochodząc do wniosku, że na przestrzeni milionów lat na Ziemi mogło łącznie żyć nawet 2,5 miliarda przedstawicieli gatunku T. rex. W toku analiz badacze próbowali wykreować możliwie dużego osobnika, mając przy tym na uwadze potencjalne różnice biologiczne płynące z tytułu dymorfizmu płciowego samców i samic.

W rzeczywistości T. rex mógł być niemal dwukrotnie większy niż zakładaliśmy

To przypomina nam, że nasza wiedza o dinozaurach wcale nie jest rozległa, ponieważ rozmiary próbek są tak małe. W tej chwili nie jesteśmy nawet blisko potrzebnej wielkości próbki, zwłaszcza w porównaniu z innymi gatunkami zwierząt. […] Wyobrażenie sobie T. rexa tej wielkości jest niezwykłe i myślę, że zwierzę tych rozmiarów jest w zasięgu pod względem statystycznym. Thomas Carr, Carthage College

Czytaj też: “Świnia” z ery dinozaurów. Zobaczcie, jak wyglądało to niezwykłe zwierzę

T. rex, jedyny zidentyfikowany gatunek przynależący do rodzaju tyranozaurów, charakteryzował się dwunożną postawą, stosunkowo masywną czaszką, a także obecnością długiego ogona zapewniającego zwierzęciu równowagę. Pomimo biologicznego arsenału umożliwiającego temu drapieżnikowi skuteczne zabijanie ofiar, ewolucja nie przygotowała go na to, co nadeszło około 66 milionów lat temu. Planetoida, która uderzyła wtedy w Ziemię doprowadziła ostatecznie do tzw. wymierania kredowego. Tyranozaury były jednymi z wielu zwierząt znajdujących się na przegranej pozycji.