Test oceni, ile naprawdę masz lat

Zdaniem naukowców z King’s College London wiek biologiczny jest znacznie bardziej miarodajny niż sama data urodzenia. Wyniki swoich badań autorzy opisali w magazynie Genome Biology.

Naukowcy opracowali test, który nie tylko oceni biologiczny wiek człowieka,. Pozwoli też przewidzieć termin śmierci oraz podpowie, jakie schorzenia mogą nas spotkać na starość.

Test wyszukuje “markery starzenia” w komórkach ciała i porównuje zachowanie 150 genów. Metoda została opracowana przez porównanie 54 tys. markerów aktywności genów u zdrowych 25-latków, którzy prowadzili siedzący tryb życia oraz 65-latków. Finalnie ilość markerów zredukowano do 150.

Zdaniem profa Jamiego Timmonsa z King’s College London: Istnieje pewien zdrowy wzór starzenia się, wspólny dla wszystkich tkanek ciała. Na jego podstawie można orzekać o długości życia oraz sprawności umysłowej. Od ok. 40 roku życia można na tej podstawie ocenić, na ile dobrze starzeje się dany człowiek.

Naukowcy sprawdzili działanie swojego testu na grupie 70-latków ze Szwecji. U poszczególnych osób najpierw oceniono, kto starzeje się zdrowo, a kto zbyt szybko. A następnie na tej podstawie udało się naukowcom wywnioskować, którzy uczestnicy badania umrą w ciągu kilku następnych lat.

Test ma być w przyszłości wykorzystywany w transplantologii w Wielkiej Brytanii. Pozwoli on ocenić, czy osoby, które są teoretycznie w podeszłym wieku, ale nadal mają “młode ciało”, mogą w bezpieczny sposób zostać dawcami organów. Zdaniem autorów test pomoże też w diagnozowaniu demencji. W połączeniu z innymi dostępnymi metodami pozwoli ocenić, czy pacjent jest podatny na wystąpienie zmian neurodegradacyjnych.

Więcej:wiekzdrowie