Spore różnice w postrzeganiu przyszłości młodych Polek przez nie same i przez ich matki pokazały wyniki badania „Aspiracje dziewczynek w Polsce”, które zostało zrealizowane dla Inspiring Girls Polska, nowo powstającej fundacji wspierającej dziewczęta i młode kobiety.
Zgodnie z wynikami badania najwięcej, bo aż 48 proc. dziewcząt w wieku 10-15 lat, jako preferowany przyszły zawód wskazało karierę youtuberki, instagramerki lub tiktokerki. Taką odpowiedź wskazało zaledwie 12 proc. matek.
– Zawód youtuberka nie istnieje w oficjalnej klasyfikacji zawodów GUS, dlatego nie dziwi fakt, że matki dziewczynek czterokrotnie rzadziej niż ich córki wskazywały to zajęcie jako preferowane – wyjaśnia Marta Rybicka, senior business director w agencji badawczej IQS, która zrealizowała badanie.
O wiele większość zgodność wykazano w przypadku zawodu, który najczęściej wskazywały mamy badanych. 26 proc. kobiet jako preferowany zawód dla swoich córek wybrało grafikę komputerową i projektowanie stron www. Taki kierunek rozwoju wskazało też 21 proc. dziewcząt.
W TOP 3 obu grup znalazły się także zawody prawnicze – adwokatka, prokuratorka, radczyni prawna, notariuszka. W tej grupie swoje córki chciałoby zobaczyć 19 proc. mam, a 18 proc. nastolatek zadeklarowało, że rozważa wybór któregoś ze wskazanych zawodów.
Wśród ankietowanych matek na równi z prawniczką znalazł się zawód lekarki lub pracowniczki usług medycznych, ale tutaj zainteresowanie dziewcząt było mniejsze (15 proc.).
![](/uploads/media/default/0001/42/ea0483c00473fd7ba38136205c7f2dc86f8cbf4d.jpeg)
Studia? Niekoniecznie
Badania pokazały też duże rozbieżności dotyczące studiów. Znaczna większość matek (86 proc.) zadeklarowała, że chcą, aby ich córki podjęły studia wyższe. 12 proc. odpowiedziało „nie wiem”, a tylko 2 proc. „nie”. Wśród nastolatek trzykrotnie więcej ankietowanych nie ma jeszcze pewności co do podjęcia studiów (39 proc. – „nie wiem”), a 3 proc. stwierdziło, że nie zamierza podejmować dalszej nauki. Chęć dalszego kształcenia zadeklarowało 58 proc. dziewcząt.
Choć prawie jedna trzecia ankietowanych wskazała, że nie wie, jaki kierunek studiów powinny obrać w przyszłości dzisiejsze nastolatki, to wskazania co do konkretnych kierunków okazały się wyjątkowo zgodne między obiema grupami.
W TOP 10 najczęściej wybieranych – zarówno przez mamy, jak i uczennice – kierunków studiów znalazły się kolejno: weterynaria, kosmetologia, anglistyka i filologia angielska, informatyka, architektura wnętrz, psychologia, malarstwo, ekonomia, architektura i pedagogika. Główna różnica w tym zestawieniu to wyższa pozycja architektury i architektury wnętrz w wyborach matek.
![](/uploads/media/default/0001/42/a5b268e75cd08b8bb93619a36d42cefab60202cb.jpeg)
– Wynika to najprawdopodobniej z faktu, że dla młodych dziewcząt studiowanie to odległa przyszłość. Stąd tak częsta w grupie badanych dziewcząt odpowiedź „nie wiem” udzielona na pytanie o chęć kontynuacji nauki na studiach. Bardziej przekonane do studiowania są 15-latki – komentuje Marta Rybicka z IQS dla marketingprzykawie.pl.
“Męskie” zawody wciąż na marginesie
„Wyniki badania wykazały sporą rozbieżność matek i córek w wyborze zawodów przyszłości, postrzeganych jako bardziej męskie. Chodzi tu w szczególności o specjalistów z branży IT, analityków big data/data scientist czy zawodowych gamerów lub e-sportowców” – wskazuje raport z badania.
Badanie „Aspiracje dziewczynek w Polsce” objęło 500-osobową reprezentatywną próbę dziewcząt w wieku 10-15 lat, oraz ich matek. Przeprowadzone zostało przez agencję badawczą IQS na zlecenie Inspiring Girls Polska.
– Działania Fundacji Inspiring Girls Polska, której misją jest zwiększanie aspiracji, pewności siebie i sprawczości polskich dziewczynek, zaczynamy od diagnozy społecznej pokolenia 10-15+. Chcemy dowiedzieć się, jakie aspiracje mają polskie nastolatki, kto im imponuje, kim chciałyby zostać w przyszłości, ale też jak spędzają wolny czas, jakie mają problemy w domu i szkole – mówi Eliza Durka, fundatorka i prezeska Inspiring Girls Polska.