Turcja buduje miniokręty podwodne. Ta flota zaskoczy każdego przeciwnika

Turcja będzie miała flotę miniokrętów podwodnych. Pierwsze jednostki przygotowane przez firmę DATUM Submarine Engineering Company są coraz bliższe ukończenia, a pełnoprawne testy zaplanowano na początek przyszłego roku.
Nowe miniokręty mają być przede wszystkim łatwe w transporcie /Fot. Damise

Nowe miniokręty mają być przede wszystkim łatwe w transporcie /Fot. Damise

Projekt opracowania wielofunkcyjnego miniokrętu podwodnego (Çok Amaçlı Mini Denizalti – ÇAMD) jest realizowany przez stocznię Sefine i Datum Submarine Engineering Inc, spółkę zależną Politechniki w Stambule. Projekt ma na celu zbudowanie, wyposażenie i przetestowanie wszechstronnego miniokrętu podwodnego dla tureckiej armii, zdolnego do nurkowania na głębokość 300 metrów, mieszczącego czteroosobową załogę i mającego wymiary umożliwiające łatwy transport drogowy (ok. 12 m długości). ÇAMD ma być okrętem wielozadaniowym, co oznacza, że flota tego typu jednostek będzie mogła wykonywać różne, często odmienne misje.

Turcja inwestuje nie w jeden okręt podwodny, a w wiele miniokrętów

Faza szczegółowego projektowania ÇAMD, która przeszła już wstępną ocenę, zakończyła się w październiku 2023 r. Konfiguracja ÇAMD obejmuje siedmiłopatowe śmigło, sterowane hydraulicznie systemy steru umieszczone w kształcie plusa, główne systemy nurkowania, trymu i regulacji balastowej, a także pompy i obwody sprężonego powietrza. Okręt podwodny jest wyposażony w specjalnie opracowany system elektryczny i sterujący, podłączone do niego systemy i różne grupy czujników. ÇAMD ma dwa składane maszty, anteny do różnych systemów komunikacji/nawigacji oraz kamerę elektrooptyczną 360 stopni.

Czytaj też: Nowy okręt podwodny Chin będzie “koszmarem” dla Amerykanów

Chłodzony wodą silnik elektryczny opracowany przez firmę Aselsan, który będzie stosowany w innych załogowych i bezzałogowych okrętach podwodnych opracowywanych lokalnie, uzyskał certyfikat Türk Loydu. Prowadzono wstępne prace nad połączeniem sonarów podwodnych opracowanych przez firmę Aselsan, lekkich torped opracowanych przez Roketsan i wodorowego ogniwa paliwowego opracowanego przez firmę Aspilsan w ÇAMD.

Turcja stawia na miniokręty podwodne ÇAMD – schemat jednostki powyżej /Fot.Damise

Przed wyprodukowaniem kadłuba ÇAMD, jego wytrzymałość przetestowano na fragmencie o długości 2 m i średnicy 1,5, pod nadzorem tureckich inspektorów. Fragment kadłubu został opuszczony w lipcu 2023 r. na głębokość 400 m u wybrzeży Wyspy Demokracji i Wolności na Morzu Marmara, na południowy wschód od Stambułu. Test zakończył się pełnym sukcesem i pozwolił na przejście do kolejnej fazy realizacji projektu – budowy finalnego kadłuba okrętu ÇAMD.

Czytaj też: Nowy okręt podwodny Tajwanu. Powód do dumy czy zwykły “straszak”?

Mimo iż kadłub ÇAMD jest już skończony, jednostka nie jest jeszcze gotowa, by wypłynąć w morze, nawet w ramach testu. Te rozpoczną się już wkrótce, gdyż są zaplanowane na pierwszy kwartał 2024 r. Wejście nowych miniokrętów do służby w tureckiej armii powinno odbyć się jeszcze w przyszłym roku.