Unikatowy system planet w pobliżu Ziemi

Naukowcy z Genewy odkryli układ z czterema planetami, trzy z nich to tzw. super-Ziemie.

Dopiero co informowaliśmy, że naukowcy odnaleźli planetę bliźniaczo podobną do Ziemi, a w dodatku położoną w tzw. ekosferze, w której potencjalnie może istnieć woda w stanie ciekłym (a więc także życie). Tymczasem astronomowie już informują o kolejnych, fascynujących odkryciach. Za pomocą kosmicznego teleskopu Spitzera zidentyfikowali super-Ziemie położone relatywnie blisko naszej planety.

Jako super-Ziemie określa się planety skaliste, których masa nie przekracza dziesięciokrotnej masy Ziemi. Wśród egzoplanet, położonych poza naszym Układem Słonecznym, stanowią zdecydowaną mniejszość. Egzoplanety to najczęściej gazowe giganty podobne do Jowisza czy Saturna.

Tym razem jednak nowo odkryty układ planetarny składa się z trzech super-Ziemi i jednego gazowego giganta. Planety leżą zaledwie 21 lat świetlnych od Ziemi. Mimo tej bliskości, nie da się obserwować ich bezpośrednio. Widoczna jest jedynie gwiazda, wokół której krążą, położona w gwiazdozbiorze Kasjopei, niedaleko Gwiazdy Polarnej.

Planety krążą bardzo blisko gwiazdy. Jednej z nich pełne okrążenie zajmuje zaledwie trzy dni. Z tego powodu prawdopodobnie żadna z trzech super-Ziemi nie jest odpowiednim środowiskiem do istnienia życia. Ekstremalne temperatury sprawiają, że planety przypominają raczej ogniste światy, na których nie może istnieć woda w stanie ciekłym.