Wulkany w Discovery World

Nowy program w Discovery World – tym razem dowiemy się jak z bliska wyglądają erupcje wulkanów.

Potoki lawy, szalejące pożary i setki ofiar

– poznaj spustoszenia, jakich może dokonać wulkan! Od początku naszej cywilizacji erupcje wulkanów przerażają ludzkość. W starożytności olbrzymi wybuch Wezuwiusza całkowicie zniszczył miasto Pompeje, zabijając jego mieszkańców. Spektakularnych erupcji nie brakowało w czasach nowożytnych. Według szacunków naukowców w ciągu ostatnich 10 tysięcy lat na Ziemi czynnych było 1500 wulkanów, które wybuchły 7900 razy. Dziś mamy 800 czynnych wulkanów. Każdy z nich może wybuchnąć. Co roku na całym świecie jest 50 mniejszych lub większych erupcji wulkanicznych. W 2008 roku w Chile erupcja dwóch wulkanów zmusiła władze do ewakuacji kilku tysięcy osób. Wulkan Kilauea na Hawajach wciąż jest groźny – nieustannie wypływa z niego gorąca lawa, a w nibo wzbijają się chmury gorącej pary i toksycznych gazów. Całkiem niedawno wulkan zniszczył karaibską wyspę Montserrat. Co kryje wnętrze wulkanu? Jak uciec przed potokiem rozgrzanej do czerwoności lawy? Jak ochronić się przed goracym pyłem wulkanicznym? Aby poznac odpowiedzi na te pytania trzeba oglądać na Discovery World program “Co kryje wnętrze wulkanu?” (ang. Engineering Volcanoes). Premiera we wtorek, 29 grudnia, godz. 21:00 na Discovery World. h.k.