Oj,  Kamil,  gdybyś  ty  wiedział,gdzie ty byłeś we mnie swoim głosem…” – westchnęła Agnieszka Chylińska, jurorka w programie „Mam talent!”, po występie Kamila Bednarka. W głosie tego wokalisty zakochało się pół Polski, o czym świadczą rozentuzjazmowane komentarze internautek, a nawet internautów. Głos miewa taką samą moc jak dotyk. Słuchanie matki łagodzi stres podobnie jak przytulenie – w równym stopniu podnosi poziom poprawiającej nastrój oksytocyny i zmniejsza poziom kortyzolu, hormonu stresu – odkryli naukowcy z Uniwersytetu Wisconsin-Madison. Głos wyraża nasz nastrój, emocje i osobowość, ale emocje nie muszą rządzić tym, jak mówimy. Magią głosu można się nauczyć  rozporządzać.  Dzięki  wtrwałym  ćwiczeniom, zmieniającym niewłaściwe nawyki mówienia, możemy się nauczyć mówić w sposób, który spowoduje, że inni będą chcieli nas słuchać.

 

1/4 ODDECH

SPECJALIŚCI WYRÓŻNIAJĄ TRZY SPOSOBY ODDYCHANIA :  ŻEBROWO-OBOJCZYKOWY  ( INACZEJ SZCZYTOWY), ŻEBROWO-PRZEPONOWY I PRZEPONOWO-BRZUSZNY. 

O tym, którego sposobu używamy, łatwo się przekonać, sprawdzając,  czy  wraz  z  oddechem  poruszają  się  nasze obojczyki, przepona czy brzuch. I choć żaden tani erotyk nie obejdzie się bez oddychającej szczytowo bohaterki („Jej piersi unosiły się w rytm oddechu. Na skórze między nimi perlił się pot”), to na co dzień będzie lepiej, jeśli zarówno ona, jak i on zaczną oddychać przeponą. Przy oddechu żebrowo-obojczykowym powietrze dociera tylko do części płuc, więc nie pozwala mówić długo i swobodnie. Aby to nadrobić, zwiększamy napięcie mięśni szyi i krtani, co pogarsza jakość głosu. Jak szkodliwe jest takie mówienie, przekonuje lista chorób zawodowych nauczycieli, których nikt nie uczy właściwej pracy głosem – otwierają tę listę dysfunkcje krtani. Oddech przeponą zmniejsza napięcie gardła, zwiększając swobodę mówienia i powodując, że nasz głos brzmi spokojniej, a my sprawiamy wrażenie bardziej zrównoważonych.
 
Aby ćwiczyć oddech, można się położyć na podłodze na plecach, na brzuchu umieścić książkę, rozluźnić się, rozchylić usta i obserwować unoszenie się i opadanie książki. Potem kładziemy dłonie pod plecy i staramy się oddechem wprawić w ruch dolne żebra.

 

2/4 POSTAWA CIAŁA

NIE DA SIĘ WYDOBYĆ SWOBODNEGO DŹWIĘKU, WISZĄC NAD PRZEPAŚCIĄ GŁOWĄ W DÓŁ

Nawet jeśli opanujemy niecodzienne emocje, nasz aparat mowy będzie ściśnięty siłą grawitacji. Przed ważną rozmową, także telefoniczną, warto zadbać o to, by sylwetka była wyprostowana, ale swobodna. Istotne jest ułożenie głowy, wpływa bowiem na położenie krtani. Ćwiczenia relaksacyjne pomogą rozluźnić mięśnie ramion, szyi, krtani i klatki piersiowej. Można na przykład położyć się w łóżku i mocno napinać, a potem rozluźniać kolejne mięśnie – od palców stóp po mięśnie czoła.

 

3/4 SZCZĘKI

TYLKO NA POZÓR OCZYWISTE JEST, ŻE ABY COŚ PO-WIEDZIEĆ, NALEŻY OTWORZYĆ USTA. 

Wiele osób ma zaciśnięte szczęki i niemal nieruchomą żuchwę. Aby się przekonać, czy to także twój problem, rozluźnij mięśnie, tak by żuchwa choć trochę opadła. Teraz ustaw dłoń jak pistolet i sprawdź, ile palców zmieścisz między górną i dolną szczęką. W wypadku osób z pełnym uzębieniem naturalna przestrzeń mieści trzy palce. Najprostsze sposoby na rozluźnienie żuchwy to ziewanie i żucie gumy. Warto pamiętać, że aby rozluźnić żuchwę, trzeba usunąć także napięcie skroni, policzków, ust i języka.