RADA 5. ZAJMIJ SIĘ CZYMŚ

Kiedy nie mamy czym się zająć, nasze umysły przypominają próżnię. Jak wiadomo z fizyki, natura nie znosi próżni i znajdzie coś, czym może ją wypełnić. W przypadku ludzkiego umysłu są to emocje i to niestety te nieprzyjemne – niepokój i strach. Są to emocje pierwotne, które pomagały naszym przodkom przetrwać, dlatego są tak silnie w nas zakorzenione i z łatwością wypychają z głowy wszelkie radosne myśli i zdarzenia.

Dlatego kiedy zamartwiasz się czymś, na co nie masz wpływu, nie pozwól, żeby zawładnęło to tobą i twoim czasem. Zajmij się czymś. Ale nie może to być coś, co wykonujesz automatycznie lub przy czym możesz swobodnie rozmyślać, jak np. sprzątanie, zmywanie, spacer, bieganie itp. Zaangażuj się w coś, co cię pochłonie i sprawi przyjemność. Jak pisałam wcześniej, nasz umysł jest w stanie skoncentrować się tylko na jednej rzeczy w danej chwili, dlatego aktywność, która zajmie twoją uwagę, odciągnie cię od zmartwień.

JAK WCIELIĆ RADĘ W ŻYCIE:
Zastanów się, jakie zajęcie dostarcza ci stanu flow – stanu przepływu, uskrzydlenia, który przeżywasz, kiedy zaangażujesz się w jakąś czynność. Najczęściej jest to coś, co naprawdę lubisz robić, co wymaga wysiłku intelektualnego i przy czym możesz wykorzystać swoje mocne strony. Zawsze możesz też spróbować nowych aktywności, w które będziesz się mógł zaangażować, np. wolontariat, dodatkowa praca, nowe hobby.

 

RADA 6. NIE PIŁUJ WIÓRÓW

Nie znam człowieka, który nie popełnił w życiu błędu. Niepowodzenia wzbogacają nasze doświadczenia i rozwój, więc nie w tym problem, że się mylimy. Trudność z porażkami polega na tym, że wchodzimy w takich sytuacjach w rolę ofiary i nie potrafimy się na nich uczyć. Reagujemy żalem, rozczarowaniem, szukamy winnych i wpędzamy się w poczucie winy. To tak, jakbyśmy próbowali piłować wióry, które są przecież już skutkiem piłowania. Możemy wpłynąć na konsekwencje tego, co się stało, ale nie zmienimy zdarzeń, które już zaszły. Jak pisze Carnegie: „Jest jedyny sposób na tym bożym świecie, aby przeszłość potraktować konstruktywnie. Możemy mianowicie spokojnie przeanalizować błędy, które popełniliśmy, wyciągając z nich wnioski, i natychmiast zapomnieć o tym, co się stało”.

JAK WCIELIĆ RADĘ W ŻYCIE:
Kiedy ci się coś nie uda, zadaj sobie poniższe pytania i poszukaj na nie odpowiedzi:
→ Na czym konkretnie polegał mój błąd?
→ Za co ja jestem odpowiedzialny?
→ Co się mimo wszystko udało?
→ Czego uczy mnie ta sytuacja?
→ Co następnym razem zrobię inaczej?
→ Czego w przyszłości nie powinienem robić, żeby nie powtórzyć tego błędu?
→ Jakie kroki będzie najrozsądniej podjąć, żeby naprawić sytuację?
→ Kogo/czego potrzebuję do poradzenia sobie z tą sytuacją w przyszłości?