Zjawiskowe Słońce

Agencja kosmiczna NASA zrealizowała przepiękny, trzyminutowy klip, który przedstawia trzy lata aktywności Słońca.

Przeczytaj także: Słońce wyłączy nas na wiosnę

Satelita naukowy Solar Dynamics Observatory, SDO (pl. obserwatorium dynamiki Słońca) przez trzy lata rejestrował słoneczną aktywność. Jest to pierwsza misja NASA prowadzona w ramach programu “Żyjąc z gwiazdą” (Living with a star). Satelita został wyniesiony w przestrzeń kosmiczną 11 lutego 2010 roku z zamiarem prowadzenia obserwacji co najmniej przez 5 lat.

Satelita fotografował Słońce przez trzy lata codziennie co 12 sekund w 10 różnych długościach fal. Film zrealizowany przez NASA wykorzystuje tylko po dwa obrazy z każdego dnia.

W trakcie filmu Słońce subtelnie zwiększa i zmniejsza swoją wielkość pozorną. To dlatego, że odległość pomiędzy sondą SDO i Słońcem zmienia się w czasie. Obraz jest jednak niezwykle spójny i stabilny, mimo że SDO okrąża Ziemię z prędkością 6876 mil na godzinę, a Ziemia krąży wokół Słońca 67062 mil na godzinę.

Taka stabilność jest kluczowa dla naukowców, którzy korzystają z SDO, aby dowiedzieć się więcej na temat naszej najbliższej gwiazdy. Na obrazach udało się uchwycić przebłyski brutalnego tańca Słońca. Dzięki nim naukowcy będą mogli zrozumieć, co powoduje gigantyczne wybuchy materii i być może kiedyś także przewidywać kosmiczną pogodę. Dowiedz się więcej o wybuchach na Słońcu!

Zobacz trzyletnią aktywność Słońca zaledwie w trzy minuty!