W trakcie rozwoju musimy przyswajać coraz więcej informacji, bodźce mnożą się i stają się coraz bardziej złożone. Także my z wiekiem stajemy się coraz bardziej różnorodni: z wyjątkowymi cechami, osobowością, talentami i zasobami. Niestety, tę różnorodność niszczy system edukacji, który oferuje mało zróżnicowane sposoby uczenia się. Podręczniki, siedzenie w ławkach, wykłady, testy – w tak zorganizowanym systemie często gubi się talenty, wyjątkowość i indywidualny potencjał.

Sir Ken Robinson, uznany na świecie ekspert w dziedzinie innowacyjności, edukacji i zasobów ludzkich, w mądrym i pełnym humoru przemówieniu podczas konferencji TED w 2010 roku podkreślił, że „edukacja, w pewien sposób, jest odpowiedzialna za ograbienie ludzi z ich uzdolnień i talentów. Talenty można porównać do zasobów naturalnych, występujących głęboko w ziemi. Nie leżą na powierzchni, trzeba je znaleźć i wydobyć. W odpowiednich warunkach talenty rozkwitną”.

Ucząc się schematycznymi, szkolnymi metodami, takimi samymi dla wszystkich, nie jesteśmy w stanie wykorzystać w pełni potencjału swojej pamięci i kreatywności. To tak, jakbyśmy jedli przez całe życie tylko fast food – ciężkostrawne, nudne i mało zróżnicowane jedzenie, które nie dostarcza substancji odżywczych. „Dużo ludzi rezygnuje z edukacji – podkreśla Ken Robinson – bo nikt nie karmi ich duszy, nie napędza pasji i nie dodaje energii”. Jednym ze sposobów, aby naukę uczynić ciekawszą, dającą przyjemność oraz spełnienie, jest odnalezienie swojego stylu uczenia się, który może być kluczem do wydobycia talentów i do szybszego zdobywania wiedzy.

Przyswajając informacje ze świata zewnętrznego, robimy użytek ze wszystkich zmysłów, ale z czasem jeden z nich wykształca się lepiej niż pozostałe. W praktyce już w szkole podstawowej próbujemy korzystać z dominującego zmysłu, zdobywając nowe informacje, bo tak jest nam po prostu wygodniej. Styl uczenia się nie jest naszą zdolnością, lecz sposobem, w jaki wolimy się uczyć. Istnieją cztery style uczenia się: wzrokowy, słuchowy, dotykowy (czuciowy) i kinestetyczny. Ucząc się zgodnie ze swoim stylem (czyli tak, jak preferuje mózg), zwiększamy szanse na osiąganie wyższych zdolności.

Aby sprawdzić, jaki jest twój styl uczenia się, możesz wypełnić prosty test, np. w podręczniku „W jaki sposób szybko się uczyć”. Obok znajdziesz opisy wymienionych czterech stylów uczenia się, wraz ze wskazówkami, jak rozwijać swoje preferencje w zdobywaniu wiedzy. Pamiętaj: nie ma dobrych i złych stylów uczenia się. Można powiedzieć, że każdy ma swoje wady i zalety w zależności od zadania. Ludzie, którzy ze względu na swój styl poznawczy gorzej radzą sobie w sytuacjach jednego typu, lepiej radzą sobie w innych.