Przedstawiamy fragment najnowszej książki dra Daniela G. Amena, psychiatry i światowego eksperta w zakresie stosowania metody obrazowania mózgu jako narzędzia wspomagającego w leczeniu pacjentów. W książce Mózg ma moc. Przez umysł do zdrowia przedstawia autorski program naukowy „Droga wojownika mózgu” oraz wskazuje konkretne narzędzia, które pozwalają poprawić koncentrację, wyostrzyć pamięć, pozbyć się wahań nastroju, walczyć z procesem starzenia się i przede wszystkim wygrać bitwę o zdrowe życie. Jednym z nich jest odpowiednia dieta, której istotną część stanowią tłuszcze. 

 

Po co nam tłuszcze?

Zdrowe tłuszcze stymulują wydzielanie peptydu YY, który pomaga wywołać uczucie sytości. Twój organizm wykorzystuje tłuszcze także po to, by magazynować energię, tworzyć nowe komórki, wspierać sprawne funkcjonowanie mózgu, zapobiegać uszkodzeniom oksydacyjnym i zaburzeniom neurodegeneracyjnym, a także do produkcji hormonów.

Tłuszcz jest niezbędny do wchłaniania i magazynowania niektórych witamin, minerałów oraz składników odżywczych (dlatego warto przyjmować suplementy podczas posiłku zawierającego nieco zdrowego tłuszczu).

Poza tym organizmowi potrzebna jest znaczna ilość zdrowych tłuszczów (szczególnie kwasów tłuszczowych omega-3, dostarczanych w regularnych odstępach czasu), aby podczas odchudzania nie pozbawić się mięśni, na które tak ciężko się zapracowało.

Podobnie jak w przypadku wielu innych zagadnień związanych ze zdrowym żywieniem, entuzjazm dla produktów beztłuszczowych był spowodowany ogromnymi uproszczeniami. Spójrzmy zatem na różne rodzaje tłuszczów i ich wpływ na nasze zdrowie. Tak jak węglowodany, również tłuszcze dzielą się na dobre i złe.


Kwasy tłuszczowe omega-3

Kwasy tłuszczowe omega-3 zdecydowanie należą do tych dobrych. Tłuszcze te są niezbędne dla zachowania zdrowia, czasem nazywane są „tłuszczami wiosennymi” ze względu na witalność i energię, jakie ze sobą niosą. Aby dobrze funkcjonować, twój mózg potrzebuje określonych rodzajów kwasów tłuszczowych omega-3, jak na przykład kwas dokozaheksaenowy (DHA) czy kwas eikozapentaenowy (EPA). Te kwasy tłuszczowe omega-3 można znaleźć w rybach takich jak łosoś czy tuńczyk.