
Za projektem stoją bracia Benoit i Guillaume Barras, znani z customowego warsztatu Angry Lane, którzy przy opracowaniu Hiro współpracowali z belgijskim specjalistą od pojazdów elektrycznych Sarolea. Efektem tej współpracy nie jest pojedynczy model, ale cała modułowa platforma dostosowana do różnych preferencji.
Czytaj też: Wyrosłeś z mniejszych motocykli? Sprawdź ten nowy model Triumpha
Hiro funkcjonuje jako swego rodzaju klocki konstrukcyjne, z których można zbudować cztery różne warianty: streetfightera, roadstera, café racera oraz scramblera. Wszystkie dzielą tę samą moc szczytową wynoszącą 94 konie mechaniczne (70 kW), regulowaną przez aplikację, ale każdy typ charakteryzuje się innym zasięgiem i charakterem jazdy. Streetfighter w trybie Sport z 15 proc. rekuperacją oferuje 125 km zasięgu, podczas gdy roadster w trybie City z 50 proc. odzyskiem energii może przejechać aż 225 km. Café racer w trybie Mix City osiąga 180 km przy 35 proc. rekuperacji, a scrambler w trybie Explorer – 170 km przy 25 proc.. Różnice te wynikają z odmiennego podejścia do odzyskiwania energii podczas hamowania oraz dostępnej mocy.
BBM Hiro z modułową konstrukcją i ultraszybkim ładowaniem
Filozofia hiszpańskiej firmy zakłada, że motocykliści poszukują indywidualności, dlatego modularna konstrukcja ma umożliwić personalizację bez konieczności projektowania każdego modelu od podstaw. Takie podejście, choć powszechne w przemyśle samochodowym, wciąż pozostaje rzadkością w świecie elektrycznych dwóch kółek.
Czytaj też: Brytyjska legenda w nowym wydaniu. Ten motocykl oddaje hołd najbardziej szalonemu wyścigowi świata
Sercem układu napędowego jest akumulator litowo-jonowy o pojemności 12,96 kWh, co stanowi nieco mniej niż w konkurencyjnym Zero SR/S dysponującym 17,3 kWh i zasięgiem do 275 km w ruchu miejskim. BBM stawia jednak na inne atuty – ultraszybkie ładowanie prądem stałym pozwala uzyskać ok. 100 km zasięgu w zaledwie 9 minut, a pełne 80 proc. naładować w kwadrans. Dla porównania, ładowarka AC Type 2 wymaga 78 minut, a standardowe gniazdko 220 V – ok. 2 godzin i 40 minut.

Napęd zapewnia silnik z przepływem promieniowym generujący moment obrotowy 150 Nm i umożliwiający osiągnięcie prędkości maksymalnej 190 km/h. Choć Zero SR/S oferuje nieco lepsze parametry – 111 koni mechanicznych i 190 Nm – Hiro rekompensuje to lżejszą konstrukcją ważącą jedynie 200 kg wobec 235 kg amerykańskiego konkurenta.

Rama kratownicowa ze stali chromowo-molibdenowej z aluminiową ramą pomocniczą i wahaczem została zaprojektowana z myślą o wysokim stosunku wytrzymałości do masy. Kąt główki wynosi 24 stopnie, a nisko osadzony środek ciężkości ma ułatwiać prowadzenie. System zarządzania baterią monitoruje pracę w czasie rzeczywistym, dbając o bezpieczeństwo i trwałość ogniw.
Ciekawym rozwiązaniem jest zastosowanie paneli nadwozia wykonanych z biokompozytów na bazie roślin, które mają oferować wydajność porównywalną z włóknem węglowym przy lepszym tłumieniu drgań i niższym śladzie węglowym. Materiał ten jest w pełni recyklingowalny, co wpisuje się w ekologiczny charakter pojazdu.
Motocykl jak z klocków LEGO
Filozofia projektowa firmy koncentruje się na eleganckim minimalizmie i oszczędnej inżynierii. Zamiast dodawać kolejne funkcje, BBM eliminuje zbędne elementy, skupiając się na kluczowych komponentach i doświadczeniu z jazdy. To połączenie tradycyjnego rzemiosła – bracia Barrasowie mają bogate doświadczenie w budowie customowych motocykli – z zaawansowanym modelowaniem 3D.

Motocykl wyposażono w kontrolę trakcji, regulowane hamowanie rekuperacyjne oraz ABS. Doświadczeni kierowcy mogą wyłączyć wszystkie systemy wspomagania, jeśli preferują pełną kontrolę nad pojazdem. Akumulator zaprojektowano jako naprawialny i podlegający modernizacji, co ma wydłużyć żywotność całego pojazdu.
Planowana cena wynosi 16 900 euro bez podatków, opłat i akcesoriów. W niektórych krajach mogą być dostępne zachęty dla pojazdów elektrycznych, które obniżą końcowy koszt. Prototypy przedprodukcyjne mają być gotowe w drugiej połowie 2026 roku, a konfigurator do składania zamówień ma ruszyć w lipcu tego samego roku.