Do takiego wniosku doszli eksperci z Harvard School of Public Health. Naukowcy w swoich badaniach kolejny raz potwierdzili teorię, zgodnie z którą brązowe odmiany ryżu są o wiele zdrowsze dla organizmu ludzkiego, niż ryż o białych ziarnach. Badacze przeprowadzili ankietę wśród ponad 197 tysięcy osób w wieku do 22 lat. Analiza zebranych danych wykazała, że ludzie spożywający pięć porcji białego ryżu na tydzień zapadają na cukrzycę 17% częściej niż ludzie, którzy zjadają jedną potrawę z białego ryżu miesięcznie. Co ciekawe, minimum dwie porcje brązowego ryżu w tygodniu zmniejszają ryzyko pojawienia się cukrzycy aż o 11%! Naukowcy twierdzą, że wystarczy zamienić jedną trzecią codziennej porcji białego ryżu na ryż brązowy, a wówczas prawdopodobieństwo rozwoju cukrzycy zmniejszy się do 16%. Jeśli zamiast białego ryżu będzie się spożywało inne produkty pełnoziarniste, ryzyko zachorowania na tę chorobę spada o 36%.

Czym są spowodowane negatywne właściwości białych ziaren ryżu? Według ekspertów obróbka mechaniczna ryżu w celu usunięcia brązowej „osłonki” i produkcji białych ziaren powoduje utratę znacznej części błonnika i wartości odżywczych tej rośliny. Ponadto biały ryż powoduje szybkie uwalnianie się glukozy we krwi. Brązowy ryż zachowuje odżywczą osłonkę z otrąb, co sprawia, że ziarna mają jasnobrązowy kolor. Jest on o wiele zdrowszy, niż „wypolerowany” biały ryż, ponieważ większość składników odżywczych – minerałów, kwasu foliowego, witamin z grupy B, fosforu, cynku, miedzi i jodu – zawarta jest w osłonce ziarna. Szczegóły badania zostały opublikowane w magazynie Archives of Internal Medicine. 

źródło: www.hsph.harvard.edu