Biały szum - co to jest i jak działa?

Biały szum to cichy, monotonny i dość jednostajny dźwięk. Jest on emitowany w trakcie korzystania z urządzeń domowych, jazdy samochodem lub poprzez zjawiska atmosferyczne. Białym szumem można określić tak naprawdę każdy jednostajny dźwięk, którego częstotliwość i poziom natężenia nie ulegają żadnym zmianom.

Jak działa biały szum? Tego typu dźwięki najczęściej mają za zadanie wprowadzenie umysłu w stan rozleniwienia i wyciszenie go. Biały szum często jest wykorzystywany przez rodziców jako forma wsparcia przy usypianiu maluszka. Większość dzieci bardzo pozytywnie reaguje na tego typu dźwięki, dzięki czemu już po chwili zapadają w głęboki, regenerujący sen.

Niektóre z białych szumów mogą przynosić jednak efekt całkiem odwrotny od spodziewanego i działać pobudzająco. Słuchanie tego typu dźwięków świetnie sprawdza się przy pracy, ponieważ zajmuje część umysłu, odpowiedzialną na wyłapywanie dźwięków z otoczenia. Dzięki temu dużo trudniej jest ci się rozkojarzyć, a prace posuwają się o wiele szybciej.

Obecnie tworzone są specjalne, szumiące zabawki, które oprócz walorów wizualnych mają za zadanie pomóc maluszkowi w zasypianiu. Oczywiście tego typu gadżety są dość drogie, jednak niewątpliwie działają na większość pociech. Bardziej budżetową opcją jest odnalezienie w internecie trwającego wiele godzin nagrania i odtworzenie go z telefonu czy komputera. Rozwiązanie to ma jednak swoje zalety, jak i wady.

Decydując się na puszczenie maluszkowi białego szumu należy pamiętać, by położyć urządzenie emitujące go w odległości przynajmniej 2.5 metra od jego głowy. Dźwięki nie mogą być zbyt głośne, by nie doprowadzić do uszkodzeń delikatnego słuchu maluszka. Gdy zauważysz, że dziecko zapadło już w głęboki sen wyłącz szumienie, by nie przyzwyczajać go do ciągłego spania w akompaniamencie monotonnych dźwięków..

Należy również pamiętać, by z białego szumu korzystać z rozwagą i nie przesadzać z jego stosowaniem. Jeśli chcesz, by dźwięk ten działał na ciebie usypiająco nie powinieneś puszczać go sobie w ciągu dnia. Czynność tą należy zarezerwować na wieczór. Istotne jest również to, by nie uczyć się zasypiania tylko w akompaniamencie szumu białego.

Warto co jakiś czas robić sobie przerwy od odtwarzania tych dźwięków, zwłaszcza jeśli zauważysz, że nie umiesz bez nich spać. Nie zawsze będziesz mieć możliwość odtwarzania białego szumu przed wypoczynkiem. Jeśli przyzwyczaisz do niego swój umysł, możesz mieć poważne problemy z zasypianiem w całkowitej ciszy lub nieco większym hałasie.