Gra dogoniła rzeczywistość. Bombowce B-52 ulepszone w niesamowity sposób

Boeing modernizuje bombowce B-52 Stratofortress do nowego standardu. Nie byłoby to możliwe, gdyby nie silnik Unreal Engine 5, znany z wielu gier komputerowych, m.in. słynnego “Fortnite’a”.
Fot. Boeing

Fot. Boeing

Unreal Engine 5 umożliwia pilotom i opiekunom wirtualną interakcję ze zmodernizowanym B-52J, np. uruchamianie i wyłączanie nowych silników Rolls-Royce F130. Wykorzystując to wirtualne środowisko generowane przez znany z gry “Fortnite” silnik graficzny, Boeing może wprowadzać modyfikacje, dostrajać konfiguracje i otrzymywać informacje zwrotne przed wdrożeniem ulepszeń w rzeczywistym samolocie. Takie podejście znacznie zmniejsza koszty i czas dostawy.

Czytaj też: B-21 Raider to najpotężniejszy bombowiec w historii. Mamy nowe zdjęcia

Jennifer Wong, starszy dyrektor ds. bombowców B-52, mówi:

Uczymy się szybciej i jesteśmy w stanie szybciej się dostosowywać, gdy mówimy o modelach, niż gdy uczymy się po cięciu metalu. Takie podejście zmniejsza koszty i czas dostaw, a w efekcie gwarantuje lepsze samoloty.

Bombowce B-52 polatają jeszcze przez co najmniej trzy dekady

Unreal Engine 5 to silnik graficzny, używany przede wszystkim przez deweloperów gier, choć w ostatnich latach jest on coraz chętniej wykorzystywany przez animatorów 3D, specjalistów od efektów specjalnych oraz filmowców. Obecnie jest wykorzystywany do wspierania programu komercyjnej wymiany silników, którego celem jest wymiana silników TF-33 we flocie B-52H

Na nowe silniki wybrano jednostki F130 firmy Rolls-Royce, używane już w odrzutowcach biznesowych Gulfstream G650. Te nowe silniki zwiększą efektywność paliwową i zasięg, zmniejszą emisję gazów cieplarnianych i obniżą koszty utrzymania B-52.

B-52 to dzisiaj jeden z najważniejszych samolotów w amerykańskiej armii /Fot. Boeing

To jednak nie wszystko, bo B-52J otrzymają również ulepszenia awioniki, m.in. zmodyfikowany radar APG-79 AESA samolotu F/A-18EF Super Hornet, opływowy profil po usunięciu pęcherzy mieszczący elektrooptyczny system obserwacji (EVS) AN/ASQ-151 oraz potencjalne “garby” sprzętu sklasyfikowanego dla szerokopasmowa łączność satelitarna. Ulepszeniu ulegnie również kokpit, obejmujący nowe wyświetlacze cyfrowe, hybrydowy układ przepustnicy i zmodyfikowane panele systemowe. Mówiąc krótko: B-52J wreszcie zostanie przystosowany do współczesnych warunków, gdyż oryginalny projekt ma ponad 60 lat. Po modyfikacji bombowce będą w stanie latać przez kolejne 30 lat.

Czytaj też: Dlaczego bombowce B-2 Spirit były uziemione przez pół roku?

Rolls-Royce jest na dobrej drodze do zakończenia wstępnych testów silnika do końca roku i rozpoczęcia “krytycznego przeglądu projektu” w pierwszym kwartale 2024 r. Boeing powiedział, że do końca roku fiskalnego 2031 wszystkie B-52 zostaną zmodyfikowane, a program wymiany silników zostanie ukończony do końca roku fiskalnego 2036.

Bombowiec nuklearny, który został wprowadzony w latach 50. ubiegłego wieku, będzie mógł latać jeszcze przez kilka dekad wraz z samolotem szóstej generacji B-21 Raider.