Na nasze poczucie zadowolenia ma wpływ wiele czynników. Częściowo jest ono uwarunkowane genetycznie, ale jak przekonują naukowcy z University of California (badania prowadzone przez prof. Sonję Lyubomirsky), prawie połowa - bo aż 40 procent - poczucia szczęścia zależy od naszych świadomych działań. Pracując nad tymi zachowaniami jesteśmy w stanie wpłynąć na poziom satysfakcji życiowej.

 

#1 Ruszaj się

Aktywność fizyczna pobudza produkcję endorfin, które zaczynają krążyć w całym ciele, rozpraszając zły nastrój. Ćwiczenia mogą pomagać w łagodzeniu objawów depresji. Liczy się wszelka aktywność - bieganie, jazda na rowerze, taniec - byle się trochę poruszać i zmęczyć. Pomoże nawet 20-30 minut energicznego spaceru.

 

#2 Praktykuj jogę

Wkrada się niepokój? Skup się na oddechu i zrób powitanie słońca. Joga uspokaja i rozluźnia. Pomaga łagodzić stany lękowe i obniżony nastrój. Pozwala zwolnić i skoncentrować się na własnym ciele, nie zaś na zmartwieniach, frustracjach  czy  problemach.

 

#3 Postaw na zielone

Wprowadź do diety więcej szpinaku i jarmużu. Są bogate w kwas foliowy (zapewniają 33% zalecanego dziennego spożycia RDA), który można łączyć z nastrojem, ponieważ pomaga produkować dopaminę. Jak wynika z badania przeprowadzonego w 2012 r. u osób w średnim wieku, które spożywały najwięcej kwasu foliowego, stwierdzono mniejsze ryzyko wystąpienia objawów depresji niż u osób, które spożywały go najmniej.
 

#4 Pójdź na terapię poznawczo-behawioralną

Terapia poznawczo-behawioralna (CBT) jest sprawdzonym sposobem leczenia klinicznej depresji i zaburzeń lękowych, a może pomóc każdemu pozbyć się negatywnych przekonań, które utrudniają cieszenie się życiem. CBT uczy pacjentów rozpoznawać, a następnie modyfikować szkodliwe wzorce myślenia, poprzez podważanie ich zasadności i zastępowanie takimi, które bardziej służą. Pomaga utrzymać lepszy nastrój nawet w obliczu życiowych wyzwań.

 

#5 Podaruj sobie bukiet kwiatów

Zespół naukowców z Harvardu odkrył, że przebywanie w otoczeniu świeżych kwiatów czyni poprawia nastrój i działa przeciwlękowo.  Osoby, które wzięły udział w badaniu, czuły się bardziej empatyczne i  i miały większy entuzjazm do pracy.