Curiosity gotowy do badań. Misja na Marsa rozpoczyna się na dobre

Łazik Curiosity, który dwa tygodnie temu wylądował na powierzchni Czerwonej Planety, rozpoczyna najważniejszą część swojej misji – badanie powierzchni Marsa w poszukiwaniu śladów życia.

Mars Science Lab, bo tak brzmi oficjalna nazwa robota, wybrał już sobie pierwszy cel. To leżący nieopodal miejsca lądowania maszyny w kraterze Gale’a kamień, który obdarzono roboczym symbole N165. Naukowcy NASA nie wiążą z tym badaniem duży nadziei, a jego głównym zadaniem jest sprawdzenie poprawności działania narzędzi badawczych, w które wyposażono łazika.

Laser ChemCam przebije się promieniem przez wierzchnią warstwę kamienia, analizując jego podstawowy skład chemiczny. Naukowcy sądzą, że N65 zbudowany jest głównie z bazaltu, występującego również na ziemi związku chemicznego, który składa się głównie z krzemu, potasu, magnezu i sodu.

To właśnie z laserem ChemCam naukowcy wiążą największe nadzieje. Zainstalowany na czubku łazika instrument,  może posyłać wiązki laserowe na odległość nawet 7m, analizując skład chemiczny napotkanych na swojej drodze skał. Jeśli laser napotka wyjątkowo interesujący naukowców obiekt, łazik zbliży się do niego i przeprowadzi bardziej szczegółowe badanie, z wykorzystaniem innych instrumentów, w które jest wyposażony.

Jeśli badanie N65 powiedzie się, łazik zacznie przemieszczać się w kierunku kolejnych interesujących naukowców obiektów. Jednym z nich jest kamienne podłoże, które pokrywała piaszczysta ziemia i drobne kamienie. Impet z jakim Curiosity wylądował na powierzchni Marsa, zdmuchnął te elementy, odkrywając głębszą warstwę podłoża.

Łazik nie ruszał się od momentu lądowania na powierzchni Marsa 6 sieprnia, jednak w najbliższym czasie ma on wykonać serię próbnych jazd w przód i tył, tak, by naukowcy sprawdzili poprawność działania jego instrumentów motorycznych.

Mars Science Lab:

Celem misji jest dowiedzenie, czy na Marsie kiedykolwiek istniały warunki sprzyjające rozwojowi życiaCała misja kosztuje 2,5 mld dolarów i potrwa dwa ziemskie lataZainstalowane w łaziku generatory plutonowe zapewnią mu napęd i ogrzeją go na przynajmniej 14 lat Zdolność ładunkowa Curiosity to 75kg, 10 razy więcej niż poprzednie misje na Marsa wysłane przez NASAŁazik wyposażony jest w sprzęt, który pozwala mu oczyścić, pociąć i wwiercić się w głąb skałCuriosity ma możliwość na wiele sposobów przeanalizować skład chemiczny gleby, skał i atmosfery MarsaMSL spróbuje dokonać pierwszej dokładnej analizy organicznych związków chemicznych znajdujących się na Czerwonej Planecie i w jej atmosferze