Kasze to nasiona zbóż oczyszczone z niejadalnych części. Wyróżniamy kasze jęczmienne, owsiane, pszenne, z prosa, kukurydziane oraz ryż. Moda za zdrowe odżywianie i powrót do tradycyjnej polskiej kuchni powoduje, że powoli wyrównują się proporcje między ilością zjadanych przez nas ziemniaków i kasz. Choć ziemniaki również są zdrowe i trudno sobie wyobrazić ich zniknięcie z polskich stołów, to urozmaicenie codziennej diety kaszami i ryżem na pewno wyjdzie nam na zdrowie. Największą popularnością cieszy się obecnie kasza jaglana.

Jak wynika z badań przeprowadzonych na potrzeby ogólnopolskiej kampanii „Lubię kaszę – kasza na stół, na zdrowie, na co dzień”, Polacy jedzą kaszę, gdyż jest zdrowa (77 proc. wskazań) i smaczna (76 proc.). Doceniamy również fakt, że jest sycąca i występuje w wielu odmianach. Najwięcej węglowodanów złożonych jest w kaszy mannie (77 g w 100 g ugotowanej kaszy), perłowej (76 g) i pęczaku (74 g).

Kasze są źródłem magnezu, cynku, żelaza, potasu i witamin z grupy B, więc m.in. ułatwiają koncentrację, zapobiegają łamliwości włosów i paznokci, rozdrażnieniu, bezsenności, skurczom mięśni, poprawiają wygląd skóry. Z kolei duża zawartość błonnika zapobiega otyłości, zaparciom, hemoroidom i nowotworom jelita grubego.

 

Co to jest bulgur?

Bulgur to kasza z pszenicy, jedna z najstarszych wytworzonych przez ludzi (jej ślady znaleziono w Bułgarii w naczyniach sprzed 8 tys. lat). Jest bardzo popularna na Bliskim Wschodzie, używa się jej do zup, zapiekanek, mięs i deserów. Aby ją uzyskać, całe ziarna pszenicy (zazwyczaj durum) są parzone, suszone i rozdrabniane. Dzięki temu kaszę można szybko przygotować – wystarczy zalać ją wrzątkiem i zostawić na 15–20 minut. Gotowa przypomina żółty ryż. Może być drobno-, średnio- i gruboziarnista. Ponieważ wytwarza się ją z pszenicy, nie nadaje się dla osób na diecie bezglutenowej, ale jest świetna dla wegetarian. Filiżanka ugotowanego bulguru ma 150 kcal, pół grama tłuszczu (ale nie ma cholesterolu) i ponad 8 g błonnika, mnóstwo witamin i minerałów. Jest sprzymierzeńcem odchudzających się – ma niski indeks glikemiczny, więc na długo zaspokaja głód. Najbardziej popularnym daniem z bulgurem jest sałatka tabuleh. Zalewamy pół szklanki bulguru posoloną wodą. Kiedy płyn się wchłonie, kroimy dwa pomidory i ogórek w kostkę. Siekamy kilka gałązek mięty, bazylii i pietruszki, dodajemy oliwy z oliwek i soku z cytryny.

 

Czy komosa to też kasza?

Komosa ryżowa, zwana także quinoą, to tzw. pseudozboże, czyli jedna z roślin wytwarzających nasiona bogate w skrobię, lecz niebędących zbożem. Bywa nazywana ryżem peruwiańskim lub złotym ziarnem Inków. W 100 g zawiera najwięcej składników odżywczych spośród wszystkich produktów spożywczych – podaje Organizacja Narodów Zjednoczonych do spraw Wyżywienia i Rolnictwa (Food and Agriculture Organization of the United Nations, FAO). Dlatego jest jednym z ważnych elementów diety astronautów NASA odbywających długotrwałe loty. Komosa jest bogata w białko, witaminy i minerały. Jest źródłem lizyny, czyli budulca mięśni oraz układu kostnego, tłuszczów omega-3 i przeciwutleniaczy. Zdobywa popularność na całym świecie – w ciągu ostatniej dekady zapotrzebowanie na ten produkt wzrosło 18-krotnie, bardziej niż na jakikolwiek inny pokarm. Komosę przygotowuje się podobnie jak kasze – można ją serwować z mięsnymi lub warzywnymi gulaszami, dodawać do sałatek i deserów.