Nowy gatunek rekina. Ma zęby podobne do ludzkich

W Australii Zachodniej odkryto nieznany wcześniej gatunek rekina. Dla nikogo nie było to zaskoczeniem, gdyż jego istnienie podejrzewano od dawna.
W Australii odkryto nieznany wcześniej gatunek rekina /Fot. Pexels

Australia oficjalnie ma nowy gatunek rekina – Heterodontus marshallae. Reprezentatywne okazy zostały zebrane w Gascoyne Marine Park w ubiegłym roku, a odkrycie zostało opisane przez uczonych z Commonwealth Scientific and Industrial Research Organisation (CSIRO). Jego istnienie potwierdzono publikacją w czasopiśmie MDPI.

Nowy gatunek rekina z nietypowymi zębami

Nowy gatunek należy do unikalnego rzędu rekinów, znanego jako Heterodontiformes, który może pochwalić się nietypowymi zębami. Te przednie nie różnią się znacznie od zębów innych rekinów, ale trzonowce pod wieloma względami są podobne do ludzkich. Nigdy czegoś takiego w świecie rekinów nie zaobserwowano.

Czytaj też: Mała wielka ryba. W głębinach u wybrzeży Irlandii odkryto nowy gatunek

Dr Helen O’Neill z CSIRO mówi:

Ten rząd rekinów przypomina skamieniałości dawno wymarłych ryb ze względu na podobną morfologię, ale teraz wiemy, że nie są one blisko spokrewnione. Heterodontiformes mają unikalny kształt ciała i “rogi” utworzone przez grzebienie tuż nad oczami. Zwykle siedzą na dnie morza i żywią się głównie stworzeniami takimi jak mięczaki i skorupiaki. Mają małe usta, ale miażdżące szczęki, które są ogromne w stosunku do wielkości ich czaszki i wystarczająco silne, aby zmiażdżyć muszle ślimaków morskich.

Rząd Heterodontiformes obejmuje jedną rodzinę, która zawiera jeden rodzaj i dziewięć różnych gatunków – najbardziej znany jest rogatek australijski (Heterodontus portusjacksoni). Niedawne badania genetyczne okazów przechowywanych w kolekcjach biologicznych wykazały, że jeden z gatunków w grupie – Heterodontus zebra – był w rzeczywistości dwoma gatunkami. Tym samym liczba wszystkich znanych gatunków wzrosła do 10.

Oto nieznany wcześniej gatunek rekina – Heterodontus marshallae /Fot. CSIRO

Zanim zespół uczonych z CSIRO wszedł na pokład statku badawczego RV Investigator w listopadzie 2022 r., miał już wystarczającą ilość informacji, aby napisać artykuł opisujący i nazywający nowego rekina, Heterodontus marshallae (nazwa gatunkowa honoruje dr Lindsay Marshall).

Czytaj też: Od lat można ją kupić w sklepach zoologicznych, ale ta ryba to nowy gatunek

Dr Helen O’Neill dodaje:

W muzeach i kolekcjach w całej Australii znajduje się około sześciu okazów H. marshallae, a także jeden pojemnik na jaja. W naszej kolekcji mamy okaz samicy, ale ten, który zebraliśmy podczas rejsu, to samiec. Wolimy używać samców jako holotypów rekinów, ponieważ mają zewnętrzne narządy rozrodcze, które mogą różnić się między gatunkami i pomagają nam je odróżnić.

Nowo nazwany gatunek żyje tylko w północno-zachodniej Australii w wodach o głębokości 125-229 metrów. Natomiast H. zebra występuje w płytszych wodach i nie zapuszcza się głębiej niż na 143 metry, w wodach wokół Indonezji i na północ do Japonii. H. marshallae był przez długi czas mylony z H. zebra ze względu na ich podobny kolor.