O szczegółach eksperymentu, w którym wzięło udział 20 osób, możemy przeczytać na łamach Medicine & Science In Sports & Exercise. Ich wydajność w wirtualnym świecie była mierzona przez całkowitą liczbę wyeliminowanych celów. Naukowcy zwracali uwagę na potencjalne zmiany w wydajności i radości czerpanej z gry po spełnieniu dwóch warunków: ćwiczeń i czytania.
Czytaj też: Koncentracja kluczem do sukcesu w nauce? Niekoniecznie
W pierwszym przypadku zadaniem uczestników było wykonywanie 15-minutowego treningu interwałowego o wysokiej intensywności, znanego również jako HIIT. Drugi scenariusz polegał natomiast na czytaniu w pozycji siedzącej. Jak się okazało, ćwiczenia fizyczne poprawiły zdolność graczy do eliminacji celów oraz ich dokładność. Różnica była zauważalna w zestawieniu z aktywnością polegającą na czytaniu.
15-minutowa aktywność fizyczna poprawiła wyniki osiągane przez graczy
Oczywiście wciąż mówimy o zaledwie jednej grze oraz wnioskach wyciągniętych na podstawie mało licznej, dwudziestoosobowej grupy. Aby więc mieć pewność co do zebranych danych, potrzebne będą kolejne badania. Mimo to autorzy publikacji podkreślają, że gracze często mają tendencję do pozostawania w pozycji siedzącej przez długi czas, dlatego aktywność fizyczna powinna być zbawienna bez względu na ogrywany tytuł.
Czas ekranowy gier wideo, w szczególności, został powiązany ze zmniejszoną aktywnością fizyczną. Nieaktywność fizyczna z kolei wykazała, że zwiększa ryzyko rozwoju kardiometabolicznych warunków klinicznych, takich jak hiperlipidemia, choroba wieńcowa i cukrzyca. Wykazanie, że ćwiczenia mają pozytywny wpływ na wydajność w grach wideo może stanowić przekonujący argument do ponownego zdefiniowania istniejącej dychotomii między grami wideo a aktywnością fizyczną, a co ważniejsze, do przekonania szybko rosnącej populacji graczy wideo do większej aktywności fizycznej. wyjaśniają autorzy publikacji
Czytaj też: Poranne zmęczenie to nie fikcja. Naukowcy wiedzą, jak z nim walczyć
Innymi słowy, nawet jeśli niekoniecznie wzrosną nasze umiejętności w zakresie unicestwiania przeciwników i zdobywania wirtualnych punktów, organizmy wciąż będą mogły nam podziękować za utrzymywanie ich w zdrowiu i dobrej kondycji.