Refluks żołądkowo-przełykowy polega na cofaniu się tego co w żołądku do przełyku, często wraz z kwasami żołądkowymi. Nic przyjemnego, a w towarzystwie jeszcze do tego bardzo kłopotliwe i wstydliwe. Efektami ubocznymi refluksu może być nieświeży oddech, psucie się zębów albo wymioty. 

Choroba wiąże się ze źle pracującym przełykiem. Jego dolny zwieracz nie zaciska się odpowiednio mocno, co sprzyja powrotowi tego, co powinno zostać już w nas zatrzymane na potrzeby trawienia. 

Przedłużające się i uciążliwe objawy refluksu oraz zgaga to znak, że należy skonsultować się z gastrologiem. Niezależnie od porad lekarskich mamy dla was kilka podpowiedzi co warto zmienić by ograniczyć, a czasem zupełnie wyeliminować taki problem. 

1. Zrzucić nadwagę

Oczywiście, łatwo powiedzieć, ale już utrata kilku nadprogramowych kilogramów może zrobić różnicę. Istnieje dość silne przekonanie w niektórych kręgach badawczych, że zwiększony nacisk na podbrzusze może wzmagać wyciek kwasów do przełyku. 

W 2013 roku ogłoszono wyniki badania sprawdzającego wpływ utraty wagi u osób z nadwagą lub otyłością na refluks żołądkowo-przełykowy. Spośród 332 uczestników aż 37% skarżyło się na kłopotliwe objawy. 

Po sześciu miesiącach programu utraty wagi aż 65% badanych stwierdziło, że problem zniknął. Kolejne 15% donosiło o poprawie stanu.