Karbonowe koła do wszystkiego za rozsądne pieniądze. Mavic rzuca wyzwanie drogim zestawom

Francuski producent Mavic znów postanowił zaskoczyć rynek, tym razem proponując rozwiązanie dla tych, którzy nie lubią ograniczać się do jednego typu nawierzchni. Po ostatnich nowościach w ofercie szosowej, przyszła pora na coś dla zwolenników bardziej uniwersalnych wypraw.
...

Nowy zestaw kół Allroad S Carbon łączy w sobie możliwości jazdy szosowej z szutrowymi przygodami w dość atrakcyjnej cenie. Za mniej niż 1400 dol. otrzymujemy propozycję, która ma stanowić kompromis między wydajnością a przystępnością finansową.

Czytaj też: Mistrzowie kolarstwa testowali te siodełka przed premierą. Prologo AGX trafia właśnie do sprzedaży

Obręcze charakteryzują się wewnętrzną szerokością 25 mm przy zewnętrznej wynoszącej 31 mm, co pozwala na montaż opon o szerokości od 30 mm aż do imponujących 64 mm. Głębokość 42 mm wraz z profilem opartym na standardzie NACA ma zapewniać lepsze właściwości aerodynamiczne i stabilność przy bocznym wietrze, choć w praktyce takie deklaracje zawsze warto zweryfikować w terenie.

Mavic Allroad S Carbon to ciekawa propozycja na szutry

Producent zastosował proces carbon adaptive layup, który optymalizuje rozkład włókna węglowego w różnych partiach obręczy. Miałoby to przekładać się na oszczędność masy ok. 70 g na koło, jednak cały zestaw waży 1695 g – nie jest to więc rekord lekkości w kategorii karbonu.

Czytaj też: Koniec dominacji 29 cali w świecie MTB? Amerykanie wprowadzają większe koła jeszcze w 2025

Piasty Mavic Instant Drive 360 wyposażono w 40-zębną zapadkę oferującą 9-stopniowe zazębienie. Wykonane z aluminium korpusy i osie współpracują z uszczelnionymi łożyskami maszynowymi, przy czym kompatybilność ograniczono do tarcz Centerlock oraz bębenków HG-R lub XD-R.

Mavic Allroad S Carbon

Ciekawym posunięciem okazało się zastosowanie szprych J-Bend ze stali nierdzewnej – po 24 sztuki na każde koło. Choć zwiększają one nieco wagę całego zestawu, mają dwie zasadnicze zalety: obniżają finalną cenę i znacząco ułatwiają ewentualne naprawy w trasie. To praktyczne rozwiązanie, które szczególnie docenią rowerzyści planujący dalsze wyprawy z dala od serwisów.

Obręcze posiadają profil z haczykiem i są fabrycznie przygotowane do jazdy bezdętkowej dzięki naklejonej taśmie. Standardowy rozstaw piast to 12×100 mm z przodu i 12×142 mm z tyłu.

Mavic Allroad S Carbon

Cena 1369 dol. sytuuje te koła w dość przystępnym segmencie karbonowych produktów uniwersalnych. Mavic wyraźnie postawił na kompromis – nie mamy tu do czynienia z najlżejszym rozwiązaniem na rynku, ale za to otrzymujemy rozsądny stosunek możliwości do ceny.

Testy w tunelu aerodynamicznym miały na celu redukcję oporów powietrza i poprawę stabilności przy silnych podmuchach bocznych. Profil obręczy zaprojektowano tak, by zapewnić płynniejsze przejście między obręczą a oponą, co teoretycznie powinno redukować mikroturbulencje.

Allroad S Carbon to propozycja dla rowerzystów poszukujących jednego zestawu kół na różne okazje – od szosowych treningów po weekendowe wyprawy na szutrowych drogach. Francuski producent wyraźnie celuje w segment użytkowników, którzy cenią sobie uniwersalność i nie chcą inwestować w kilka specjalistycznych zestawów. Czy to się uda? Czas pokaże, ale sam pomysł wydaje się trafiony.