Mavic Allroad S Carbon. Przystępne koła na szutrowe przygody

Francuski producent Mavic znów postanowił zaskoczyć rynek, tym razem proponując rozwiązanie dla tych, którzy nie lubią ograniczać się do jednego typu nawierzchni. Po ostatnich nowościach w ofercie szosowej, przyszła pora na coś dla zwolenników bardziej uniwersalnych wypraw.
...

Nowy zestaw kół Allroad S Carbon łączy w sobie możliwości jazdy szosowej z szutrowymi przygodami w dość atrakcyjnej cenie. Za mniej niż 1400 dol. otrzymujemy propozycję, która ma stanowić kompromis między wydajnością a przystępnością finansową.

Czytaj też: Mistrzowie kolarstwa testowali te siodełka przed premierą. Prologo AGX trafia właśnie do sprzedaży

Obręcze charakteryzują się wewnętrzną szerokością 25 mm przy zewnętrznej wynoszącej 31 mm, co pozwala na montaż opon o szerokości od 30 mm aż do imponujących 64 mm. Głębokość 42 mm wraz z profilem opartym na standardzie NACA ma zapewniać lepsze właściwości aerodynamiczne i stabilność przy bocznym wietrze, choć w praktyce takie deklaracje zawsze warto zweryfikować w terenie.

Mavic Allroad S Carbon to ciekawa propozycja na szutry

Producent zastosował proces carbon adaptive layup, który optymalizuje rozkład włókna węglowego w różnych partiach obręczy. Miałoby to przekładać się na oszczędność masy ok. 70 g na koło, jednak cały zestaw waży 1695 g – nie jest to więc rekord lekkości w kategorii karbonu.

Czytaj też: Koniec dominacji 29 cali w świecie MTB? Amerykanie wprowadzają większe koła jeszcze w 2025

Piasty Mavic Instant Drive 360 wyposażono w 40-zębną zapadkę oferującą 9-stopniowe zazębienie. Wykonane z aluminium korpusy i osie współpracują z uszczelnionymi łożyskami maszynowymi, przy czym kompatybilność ograniczono do tarcz Centerlock oraz bębenków HG-R lub XD-R.

Mavic Allroad S Carbon

Ciekawym posunięciem okazało się zastosowanie szprych J-Bend ze stali nierdzewnej – po 24 sztuki na każde koło. Choć zwiększają one nieco wagę całego zestawu, mają dwie zasadnicze zalety: obniżają finalną cenę i znacząco ułatwiają ewentualne naprawy w trasie. To praktyczne rozwiązanie, które szczególnie docenią rowerzyści planujący dalsze wyprawy z dala od serwisów.

Obręcze posiadają profil z haczykiem i są fabrycznie przygotowane do jazdy bezdętkowej dzięki naklejonej taśmie. Standardowy rozstaw piast to 12×100 mm z przodu i 12×142 mm z tyłu.

Mavic Allroad S Carbon

Cena 1369 dol. sytuuje te koła w dość przystępnym segmencie karbonowych produktów uniwersalnych. Mavic wyraźnie postawił na kompromis – nie mamy tu do czynienia z najlżejszym rozwiązaniem na rynku, ale za to otrzymujemy rozsądny stosunek możliwości do ceny.

Testy w tunelu aerodynamicznym miały na celu redukcję oporów powietrza i poprawę stabilności przy silnych podmuchach bocznych. Profil obręczy zaprojektowano tak, by zapewnić płynniejsze przejście między obręczą a oponą, co teoretycznie powinno redukować mikroturbulencje.

Allroad S Carbon to propozycja dla rowerzystów poszukujących jednego zestawu kół na różne okazje – od szosowych treningów po weekendowe wyprawy na szutrowych drogach. Francuski producent wyraźnie celuje w segment użytkowników, którzy cenią sobie uniwersalność i nie chcą inwestować w kilka specjalistycznych zestawów. Czy to się uda? Czas pokaże, ale sam pomysł wydaje się trafiony.