Etykietka ta ma formę neuroprzekaźnika dopaminy i wywiera wpływ na to, jaką decyzję podejmiemy. Kluczowa rola dopaminy została odkryta podstępem, wymyślonym przez brytyjskich naukowców z University College London. Przeprowadzili oni doświadczenie, w którym kilku ochotnikom sztucznie zwiększyli poziom dopaminy we krwi, a następnie poprosili ich o dokonanie określonego wyboru. Zwiększona ilość dopaminy w organizmie powodowała, że oceniana właśnie alternatywa wydawała się o wiele bardziej atrakcyjna, niż inne.

 

Dopamina uważana jest za najważniejszy neuroprzekaźnik odgrywający rolę w funkcjonowaniu ośrodka przyjemności w mózgu. Pobudzenie tego ośrodka, zwanego również układem nagrody, wywołuje odczuwanie przyjemności. Układ nagrody jest odpowiedzialny za emocjonalne wartościowanie bodźców, czynności lub wydarzeń oraz ocenę ich wpływu na własne samopoczucie. Ocena ta ma znaczenie również w procesie podejmowania decyzji. Wówczas ludzie podświadomie wyobrażają sobie, jaki wpływ na ich samopoczucie miałby określony wybór.

61 ochotników miało oszacować atrakcyjność 80 możliwych celów turystycznych począwszy od Grecji, skończywszy na Tajlandii. Po 40 minutach ochotnikom zaaplikowano placebo, po którym mieli oni wyobrazić sobie, że w połowie z zaprezentowanych wcześniej miejsc niedługo spędzą swój urlop. Po kolejnych 40 minutach ochotnicy spożyli kolejną tabletkę – tym razem była to substancja zwiększająca poziom dopaminy w mózgu. Po spożyciu tej tabletki ochotnicy mieli wyobrazić sobie, że spędzą urlop w połowie z atrakcyjnych turystycznie miejscowości. Następnego dnia uczestnicy doświadczenia mieli wybrać pomiędzy dwoma z osiemdziesięciu miejsc, które wcześniej ocenili w ten sam sposób.

Wynik doświadczenia był zaskakująco jednoznaczny. Cele, o których ochotnicy myśleli pod wpływem zwiększonej ilości dopaminy w mózgu, następnego dnia wydawały się o wiele bardziej atrakcyjne, niż podczas poprzednich testów. Według badaczy dopamina ma wpływ na wyobrażenia, jak intensywne będzie dobre samopoczucie ochotnika w określonej sytuacji. Odbywa się to albo wskutek intensyfikacji przyjemności podczas samego procesu wyobrażania sobie tej sytuacji, albo wskutek wzmacniania połączeń neuronów pomiędzy uczuciem przyjemności a wyobrażeniem. 

Wyniki tego badania pomogą zrozumieć procesy zachodzące w mózgu, podczas których wyobrażenia dotyczące przyjemności mogą prowadzić do powstawania uzależnień. JSL

źródło: www.ucl.ac.uk