Jest wielki i niezwykle rzadki. Nowy gatunek pająka z Australii

W Queensland wreszcie udało się złapać samca od dawna poszukiwanego pająka. Jest rzadki i kolorowy, a przy tym buduje podziemne jamki ze specjalnymi “klapkami”. To nowy gatunek, nazwany Euoplos dignitas, który najprawdopodobniej wymaga ochrony.
Euoplos dignitas /Fot. Queensland Museum

Australia jest miejscem, w którym jadowite pająki można spotkać w najmniej spodziewanych miejscach. Często zjawiają się w domach i potrafią niejedną osobę (niekoniecznie cierpiącą na arachnofobię) przyprawić o dreszcze.

Czytaj też: Pająki też uprawiają zaloty. Niewiarygodne, co robią samce, aby się przypodobać wybrance

Szczególnie ciekawe są tzw. pająki zapadniowe, które swoją nazwę zawdzięczają temu, że tworzą niewielkie jamki zamykane czymś na kształt “drzwi”. Gatunek nazwany Euoplos dignitas został po raz pierwszy zauważony na początku XX w., w pobliżu miast Monto i Eidsvold, ale pozostawał nieopisany i nienazwany z powodu braku wystarczających dowodów – aż do teraz. Szczegóły opublikowano w czasopiśmie Journal of Arachnology.

Nowy gatunek pająka z Australii

Od lat w kolekcji Queensland Museum znajdowała się tylko garstka okazów Euoplos dignitas, z których wszystkie oprócz jednego zostały zebrane przed latami 70. XX wieku. Nie było wśród nich samców, a to jest konieczne, by móc zidentyfikować i nazwać gatunek w obrębie rzędu ptaszników (Mygalomorphae), do którego należą pająki Euoplos.

Samiec Euoplos dignitas – to nowy gatunek /Fot. Queensland Museum

Po trzydniowych poszukiwaniach w maju 2021 roku na poboczu drogi w regionie Eidsvold-Monto naukowcy znaleźli to, czego szukali – okazałego samca. Po porównaniu znaleziska z innymi okazami w kolekcji, uczeni oficjalnie nazwali nowy gatunek Euoplos dignitas – epitet gatunkowy dignitas po łacinie oznacza “godność” lub “wielkość”.

Czytaj też: Pająk zjada ryjówkę. To po prostu trzeba zobaczyć

Samice tego gatunku mają czerwono-brązowy pancerz, budują nory i mogą dorastać do 5 cm długości, a to “bardzo dużo” jak na takie pająki. Samce mają “miodowo-czerwony” pancerz i nogi, a ich brzuchy są szarobrązowe. Pająki te są długowieczne – niektóre osobniki mogą żyć nawet 43 lata.

Pająk ten występuje tylko w Pasie Brigalow, szerokim obszarze łąk porośniętych lasem akacjowym, który biegnie między tropikalnym lasem deszczowym na wybrzeżu a półpustynnym wnętrzem Queensland w Australii. Kiedyś rejon ten był większy, ale skurczył się przez ponad 150 lat działalności człowieka, a teraz jest uważany za jeden z najbardziej zagrożonych ekosystemów w Queensland. Prace dotyczące wzorców bioróżnorodności w Pasie Brigalow są szczątkowe, ale namierzenie nowego gatunku daje nadzieje na lepsze poznanie tego obszaru. Aby gatunek Euoplos dignitas przetrwał, konieczna jest jego ochrona. Kiedy badacze zlokalizowali samca, zauważyli, że większość jego siedlisk znajduje się przy drogach, których jeszcze niedawno nie było. Urbanizacja może okazać się gwoździem do trumny dla tego pająka.

Mimo iż pająki Euoplos dignitas używają jadu do polowania na swoje ofiary, to nie stanowią poważnego zagrożenia dla człowieka. Ich ugryzienie jest bolesne, ale nie wyśle nikogo na tamten świat.