Jeżeli byłeś w Tajlandii, mogłeś go spotkać. Ten “elektryczny” pająk to zupełnie nowy gatunek

Entomolodzy w Tajlandii byli zaskoczeni, że nowo odkryty pająk ma niezwykłą, “elektryczną” barwę ciała, zwłaszcza że niebieski kolor jest jednym z najrzadszych w przyrodzie.
Byłeś tu na wakacjach? Mogłeś spotkać tego ptasznika i nawet o tym nie wiedzieć

W prowincji Phang Nga, w której to znajduje się jedna z najsłynniejszych i najczęściej fotografowanych zatok na świecie, zebrano osobniki nieznanego wcześniej gatunku ptasznika należącego do rodzaju Chilobrachys. Naukowcy już po pierwszym spotkaniu wiedzieli, że mają do czynienia z niezwykłym pająkiem o rzadkim kolorze.

Czytaj też: Te pająki żyją pod ziemią i mają upiornie blade ciała. Odkryto dwa egzotyczne gatunki

Ptasznik nazwany Chilobrachys natanicharum ma “niebiesko-fioletową barwę przypominającą kolor iskier elektrycznych”, co czyni go naprawdę wyjątkowym. Szczegóły opisane w czasopiśmie ZooKeys to potwierdzają.

Piękny i zagrożony pająk – mogłeś go spotkać nawet o tym nie wiedząc

Nowy ptasznik ma fioletowe i metalicznie niebieskie włoski na odnóżach, szczękoczułkach (narządach gębowych przypominających kły) i górnej części pancerza, a z oddali wygląda jakby był “pod napięciem”. Taki kolor występuje u obu płci, ale u samic jest intensywniejszy. Chociaż niebieska barwa jest rzadka w przyrodzie i zwykle jest produktem nanostruktur fotonicznych, a nie pigmentu, u ptaszników ewoluowała niezależnie osiem razy.

Czytaj też: Pająk zjada ryjówkę. To po prostu trzeba zobaczyć

Aby wybrać nazwę dla nowo odkrytego gatunku, przeprowadzono ogólnokrajową aukcję, której celem była zbiórka pieniędzy na edukację dzieci z górskiego plemienia Lahu w Tajlandii, które często nie mają dostępu do edukacji z powodu biedy. Aukcję wygrała firma z branży nieruchomości – Nichada Properties – i dzięki temu miała możliwość nadania nazwy gatunkowej pająka. Nazwa nowego gatunku – Chilobrachys natanicharum – jest połączeniem nazwisk Natakorna Changrew i Nichady Changrew, którzy zostali zwycięzcami aukcji.

Pająk Chilobrachys natanicharum to przedstawiciel nowego gatunku /Fot. ZooKeys

Badanie wykazało, że nowa ptasznik występuje w lasach namorzynowych, gdzie żyje w dziuplach drzew. Naukowcy sugerują również, że gatunek ten może żyć w norach na lądzie. Żyją na różnych wysokościach, od poziomu morza do 57 metrów.

Niebieski kolor występuje u obu płci, ale intensywniejszy jest u samic /Fot. ZooKeys

Niestety, niszczenie siedlisk przyrodniczych i polowania na ptaszniki miały negatywny wpływ na lokalną populację pająków. W rezultacie wszystkie ptasznikowate w Tajlandii zostały wpisane na listę dzikich zwierząt kontrolowanych w Obwieszczeniu Ministerstwa Zasobów Naturalnych i Środowiska, co oznacza, że ich import lub eksport wymaga specjalnych pozwoleń. Ważne jest dbanie o te gatunki poprzez ochronę ich siedlisk przyrodniczych i systematyczne monitorowanie populacji. Podjęcie tych kroków jest niezbędne, aby zapobiec dalszemu spadkowi populacji ptaszników i chronić je dla przyszłych pokoleń.