Polacy wolą jeździć pociągiem. W czerwcu 2025 padł absolutny rekord

Podróż pociągiem to już nie jest przykry obowiązek. Kolej cieszy się coraz większym zainteresowaniem na długich dystansach. Świadczą o tym liczby podsumowujące pierwszą połowę 2025 roku, podane przez PKP Intercity.
intercity podlasie

Źródło: PKP Intercity

Pierwsze półrocze 2025 roku przyniosło spółce PKP Intercity historyczny rekord. Przewoźnik obsługujący połączenia międzymiastowe i międzynarodowe przewiózł w tym czasie 40,4 mln pasażerów. To o 9 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku i aż o 31 proc. lepszy wynik niż dwa lata wcześniej.

Czytaj też: Pierwsza lokomotywa wodorowa na polskich torach. W sierpniu ruszy wyjątkowy eksperyment

Podróż pociągiem jest tania i wygodna, ale…

PKP Intercity informuje, że średnio każdego dnia w raportowanym okresie z przejazdów dalekobieżnych korzystało 223 tys. osób. Szczególnym dniem okazał się 1 czerwca, kiedy pociągi przewiozły 332 tys. pasażerów – to najlepszy wynik dobowy w dziejach spółki. Tego dnia tradycyjnie organizowana jest promocja, która mogła się do tego przyczynić – bilety dla dzieci kosztowały tylko 1 zł.

podróże pociągiem w pierwszej połowie 2025 roku
statystyki podróży pociągami PKP Intercity. Źródło: PKP Intercity

Największy wzrost ruchu odnotowano na trasach prowadzących do popularnych celów podróży wakacyjnych. Liderem okazało się połączenie Poznań-Szczecin z 60-procentową dynamiką. Tuż za nim znalazły się relacje Kraków-Zakopane (59 proc.) oraz Szczecin-Warszawa (53 proc.).

Znacząco zwiększyło się też zainteresowanie połączeniami regionalnymi. Relacja Poznań-Toruń odnotowała 47 proc. wzrost, Warszawa-Zakopane 37 proc., a Białystok-Warszawa 34 proc. To cieszy, choć sezonowy natłok podróżnych zawsze wystawia infrastrukturę na próbę.

nowe połączenia i inwestycje w tabor pkp intercity
Źródło: PKP Intercity

Wakacyjne podróże pociągiem zawsze przyciągają więcej pasażerów i tu również PKP Intercity ma czym się pochwalić. W rozkładzie jazdy na lato 2025 uruchomiono 514 połączeń dziennie – o 60 więcej niż rok wcześniej. Przewoźnik wzmocnił 4267 składów dodatkowymi 5940 wagonami, zapewniając około 400 tys. nowych miejsc siedzących. Wśród nowości warto wymienić:

  • Pendolino do Świnoujścia w kategorii Express InterCity Premium,
  • Ekonomiczny skład IC Merkury z Wrocławia do Świnoujścia,
  • IC Kasztelan łączący Kraków i Hrubieszów przez Mielec,
  • międzynarodowy IC Adriatic Express na trasie Warszawa-Rijeka.

Warto podkreślić także rolę promocji w zainteresowaniu podróżnych pociągami dalekobieżnymi. PKP Intercity uruchomiło właśnie kolejny program: Poniedziałkowy odjazd. Do 27 sierpnia 2025 można upolować tańsze bilety na trasach łączących Kraków, Katowice, Przemyśl i Rzeszów. Dodatkowe pociągi są przygotowywane także dla uczestników największych festiwali muzycznych w kraju.

Więcej podróży pociągiem nie byłoby możliwe bez inwestycji. Spółka PKP Intercity realizuje największy w historii program modernizacyjny o wartości 16,5 mld zł. W pierwszym półroczu 2025 roku do floty dołączyło 18 nowych lokomotyw Griffin produkowanych przez Newag w Nowym Sączu, zdolnych pociągnąć składy z prędkością do 160 km/h. Do końca roku planowany jest odbiór kolejnych 20 takich pojazdów.

Park wagonowy powiększył się o 21 zmodernizowanych jednostek z zakładu PKP Intercity Remtrak w Opolu. W drugiej połowie roku ma przybyć 141 kolejnych wagonów modernizowanych w zakładach PESA w Bydgoszczy, H. Cegielski w Poznaniu oraz opolskim Remtraku. To konieczne, jeśli tabor ma pomieścić tylu chętnych na dalszą podróż pociągiem.

Na inwestycje infrastrukturalne w 2025 roku przeznaczono już 292 mln zł netto. Kluczowym projektem jest budowa nowej lokomotywowni na bocznicy kolejowej Warszawa Grochów. Umowa została podpisana w marcu. Rozbudowa objęła też zaplecze techniczne w Przemyślu, Lublinie, Białymstoku, Łodzi, Warszawie oraz Gdyni. Ukończono również montaż 90 automatów vendingowych w 45 wagonach COMBO – drobny, ale zauważalny przejaw dbałości o komfort podróżnych.

Czytaj też: Pociągi Intercity będą lepiej skomunikowane z międzynarodowymi. Wszystko dzięki nowej aplikacji

Minister Infrastruktury Dariusz Klimczak podkreślał, że celem jest coraz lepszy komfort podróży, coraz większa liczba połączeń i coraz bardziej punktualna kolej. Z tym ostatnim punktem jest problem. Punktualność pociągów PKP Intercity utrzymała się niestety na poziomie blisko 80% – podobnym do ubiegłorocznego, mimo znaczącego zwiększenia liczby kursów i innych usprawnień.

Mimo tego warto poczekać na podsumowanie drugiego półrocza 2025. Lipiec ma przynieść kolejny rekord. Mówi się o przewiezieniu aż 8,7 miliona pasażerów tylko przez jednego przewoźnika.

Na cały 2025 rok PKP Intercity planuje przewieźć 88 mln pasażerów, a do 2030 roku – aż 110 mln rocznie. Rosnąca popularność kolei jako alternatywy dla samochodu czy samolotu to pozytywny trend. Oby sieć kolejowa zniosła to wyzwanie… i oby poprawiła się punktualność połączeń.