
Bogowie wrócili do lasu, czyli rekonstrukcja słowiańskiego panteonu
W sercu sanktuarium RuskoLad odtworzono główne bóstwa słowiańskiego panteonu. Perun, władca gromów i błyskawic, dzieli przestrzeń ze Swarogiem, czyli niebiańskim kowalem uważanym za stwórcę świata. Obok nich pojawia się Morena, której postać symbolizuje nie tylko zimę i śmierć, ale także naturalny cykl odrodzenia. Dopełnieniem tego zespołu jest Makosz, czczona jako Matka Ziemia, która w wierzeniach słowiańskich zajmowała szczególne miejsce. Figury wykonano z drewna z zachowaniem historycznych detali. Ich forma i symbolika opierają się na dostępnych źródłach archeologicznych, choć trzeba przyznać, iż rekonstrukcja słowiańskiej ikonografii pozostaje wyzwaniem ze względu na skąpość materiałów.
Czytaj też: Neolityczne stanowisko zmienia nasze spojrzenie na prehistorię. Jakie tajemnice kryje Ain Ghazal?
W centralnym punkcie sanktuarium płonie święty ogień, pełniący niegdyś funkcję medium w komunikacji z bogami. Jewgienij Ignatenko, badacz religii, wyjaśnia strukturę tradycyjnego miejsca kultu, mówiąc, że chodziło o wewnętrzny krąg przeznaczony do modlitwy i podtrzymywania rytualnego ognia. Wokół roztaczała się natomiast przestrzeń do wspólnotowych zgromadzeń i większych ceremonii. Granice między sferą sacrum a profanum wyznaczają starannie ułożone głazy, tworząc przestrzeń ceremonialną o czytelnej symbolice.
Nowy punkt na kulturalnej mapie regionu
Sanktuarium RuskoLad przyciąga uwagę nie tylko miłośników mitologii słowiańskiej. Dla etnografów stanowi wartościowe narzędzie edukacyjne, pozwalające lepiej zrozumieć przedchrześcijańskie tradycje regionu. Turyści poszukujący kontaktu z historycznymi korzeniami Europy Wschodniej coraz chętniej odwiedzają to niecodzienne miejsce. Inicjatywa lokalnej społeczności ROD, odpowiedzialnej za stworzenie sanktuarium, nie ogranicza się do samej rekonstrukcji. Planowana jest rozbudowa przestrzeni ceremonialnej i organizacja wydarzeń edukacyjnych. Cel wydaje się jasny: przypomnieć o zróżnicowanych historycznych korzeniach regionu.
Czytaj też: Prehistoryczne tajemnice pod brytyjskim parlamentem. Znalezisko starsze niż Stonehenge
Dla samego Nogińska RuskoLad stał się nowym elementem tożsamości kulturowej. Miejsce, które jeszcze niedawno było zwykłym fragmentem lasu, dziś przyciąga uwagę wszystkich zainteresowanych przedchrześcijańską historią Słowian. Jak widać, lokalne społeczności potrafią działać na rzecz zachowania dziedzictwa – nawet jeśli wymaga to rekonstrukcji dawno zanikłych tradycji.