Wygląda jak cień i pochłania światło jak czarna dziura. Taka ryba to prawdziwa rzadkość

Podczas eksploracji oceanicznych głębin, naukowcy natknęli się na wyjątkowo rzadki okaz żabnicy. Na materiale wideo można dostrzec jedynie jej sylwetkę, ponieważ ryba ma tak ciemną skórę, że pochłania prawie całe padające światło – wygląda dosłownie jak cień przemieszczający się w wodzie!
Ryba Oneirodes sp.  /Fot. MBARI

Ryba Oneirodes sp. /Fot. MBARI

Naukowcy z Instytutu Badawczy Akwarium Monterey Bay (MBARI) dokonali kolejnej spektakularnej obserwacji głębinowej. Ryba Oneirodes sp. została dostrzeżona 29 września w głębinach Monterey Canyon, rowu tektonicznego o długości 153 km i maksymalnej głębokości 3600 m. Na nagraniu widać tylko jej ciemną sylwetkę, ponieważ skóra tego gatunku pochłania niemal całe padające na nią światło.

Czytaj też: Niespodziewane spotkanie na płytkich wodach. Ta ośmiornica to prawdziwa rzadkość

Członkowie jednego z zespołów MBARI badali śnieg morski, czyli cząsteczki materiału organicznego opadające z powierzchni do głębin morskich. Jest on ważnym źródłem pożywienia w oceanicznych głębinach, a także ma wpływ na ziemski klimat (choć jeszcze nie wiemy, jaki). Kiedy uczeni poszukiwali organizmów z grupy Phaeodarea, które dryfują w toni i zjadają morski śnieg, natrafili na niezwykłą rybę.

Czarna dziura w pelerynie-niewidce

Materiał wideo wyraźnie pokazuje śnieg morski wirujący wokół osobliwej ryby, ale niewiele widać poza jej charakterystycznym zarysem. Dzieje się tak dlatego, że jej skóra jest tak ciemna, że pochłania światło i działa jak “peleryna-niewidka”.

Czytaj też: To miejsce w oceanie przyciąga ośmiornice. Wreszcie wiemy, dlaczego

Termin “peleryna-niewidka” jest doskonałą analogią dla wielu zagadek dotyczących toni oceanicznej, która wciąż skrywa przed nami wiele tajemnic. W ciągu 36 lat eksploracji głębin, zdalnie sterowane pojazdy podwodne (ROV), wykonały ponad 7300 udanych zanurzeń i nagrały ponad 28 tys. godzin filmów. Mimo takiego bogactwa danych, ryby Oneirodes sp. dostrzeżono na nich tylko 9 razy. Ostatnia obserwacja miała miejsce w 2016 r.

Zaobserwowana ryba należy do ekskluzywnego klubu “ultraczarnych” stworzeń głębinowych, które pochłaniają co najmniej 99,5 proc. padającego na nie światła. Z badania opublikowanego w 2020 r. w czasopiśmie Current Biology wynika, że piętnaście innych znanych gatunków morskich także pochłania taką ilość światła. Zwierzęta te są tak ciemne, że ma się wrażenie “patrzenia na czarną dziurę” podczas ich obserwacji.

Karen Osborn, adiunkt MBARI, mówi:

W środowisku, w którym nawet pojedynczy foton może wydać cię drapieżnikom i potencjalnej ofierze, ultraczarna skóra gwarantuje, że każde światło, które w ciebie trafi, nawet jasne światło z twojej własnej przynęty przypominającej latarnię uliczną, zostanie całkowicie pochłonięte. W ten sposób nic nie odbija się, aby ujawnić twoją lokalizację w atramentowoczarnych głębinach.

Skóra tych ryb, a więc i bohaterki najnowszego nagrania, jest ściśle upakowana melanosomami – komórkami zawierającymi melaninę, która również nadaje kolor ludzkiej skórze. Kształt i konfiguracja tych komórek umożliwia pochłanianie niemal każdej długości fali światła, które dociera do oceanicznych głębin.

Dzięki temu, ryby Oneirodes sp. mogą pozostać w całkowitym ukryciu, gdy czyhają na swoją ofiarę. Nie odbijają nawet światła bioluminescencyjnych przynęt, które przypominają wędki. Samice mogą dorastać do 37 cm długości, podczas gdy samce osiągają zaledwie 1,3 cm długości – nie ma wątpliwości, że na nagraniu prezentuje się samica.

Warto zaznaczyć, że czasami tego typu ryby zostają wyrzucone na brzeg. W październiku w parku stanowym Crystal Cove w południowej Kalifornii, na brzeg został wyrzucony okaz Himantolophus sagamius.