Skąd się wzięły oceany?

Obserwacje wykonane za pomocą teleskopu Subaru wykazały, że w cząsteczkach gazu i pyłu tworzących dysk wokół młodej gwiazdy HD 142527 z gwiazdozbioru Wilka znajduje się lód. Bardzo możliwe, że w przyszłości z tego lodu na planetach okrążających HD 142527 powstaną morza i oceany.

W jaki sposób na Ziemi pojawiły się oceany? Naukowcy podejrzewają, że Ziemia została ukształtowana wskutek zagęszczenia olbrzymiej liczby drobinek pyłu kosmicznego w okołogwiezdnym dysku otaczającym nasze Słońce podczas jego narodzin. Zgodnie z tą hipotezą lód wodny zawarty w pyle kosmicznym stał się źródłem wody morskiej na Ziemi.

Mitsuhiko Honda z Kanagawa University wraz z grupą naukowców obserwował przez japoński teleskop Subaru położoną w gwiazdozbiorze Wilka HD 142527. Gwiazda ta, oddalona o 650 lat świetlnych od Słońca, ma zaledwie dwa miliony lat, a symbolem jej młodego wieku jest jej szeroki dysk protoplanetarny utworzony z zagęszczonego pyłu i gazu. Po zakryciu gwiazdy naukowcom udało się przeanalizować światło rozpraszane przez ten dysk w kierunku naszej planety. Podczas tej analizy astronomowie zauważyli w podczerwieni ślady lodu wodnego.

Lód zdradził się przez formę, którą narzuca odbijającą się w spektrum podczerwonym światła rozproszonego. Lód wodny świetnie pochłania promieniowanie o długości fali wynoszącej 3,1 µm, jednak o wiele gorzej — promieniowanie o fali równej 2 lub 3,8 µm. I rzeczywiście — intensywność światła rozproszonego w przypadku 3,1 µm jest o wiele mniejsza, niż w przypadku innych długości fali — zauważyli naukowcy. Stwierdzili oni również, że jeśli pył kosmiczny stopniowo zacznie tworzyć grudki, mogą się one stać źródłem wody dla przyszłych planet. Za pomocą komet lub planetoid drobinki wody mogłyby przedostawać się również na planety, które uformowały się w niewielkiej odległości od swojej gwiazdy macierzystej z substancji wolnej od lodu.

Bez wątpienia część cząsteczek pyłu, z których uformowany jest dysk, posiada lodową powłokę, a więc gwiazda HD 142527 posiada wystarczającą ilość wody, aby zaopatrzyć w nią również swoje potencjalne planety. JSL