Czy skuter może być czymś więcej niż tylko środkiem transportu? Honda Sundiro zdaje się twierdzić, że tak, wprowadzając na chiński rynek model, który próbuje połączyć miejską praktyczność z funkcjonalnością sprzętu turystycznego. Square X125 powstał jako efekt współpracy japońsko-chińskiego joint venture Honda Sundiro, łącząc japońską precyzję inżynieryjną z chińską innowacyjnością w zakresie praktycznych rozwiązań. Chociaż sam pomysł może wydawać się nieco egzotyczny, to niewykluczone jest, że ten model zapoczątkuje nowy trend w branży, gdzie funkcjonalność turystyczna równoważy się z mobilnością miejską.
Czytaj też: Komputery kwantowe wreszcie wychodzą z laboratorium. EeroQ wykorzystuje zjawisko znane od 50 lat

Square X125 nie odpowiada bowiem na pytanie “jak dojechać szybciej”. Odpowiada na pytanie co zrobisz gdy już dojedziesz. Jeżeli ta idea chwyci, zobaczymy więcej skuterów projektowanych jak sprzęt outdoorowy z płaskimi płaszczyznami pod mocowania i gotowymi scenariuszami użycia.
Niczym piknik na kołach. Skuter Square X125 to coś więcej niż zwykły jednoślad
Square X125 prezentuje się dość nietypowo jak na skuter, z awangardowym, kanciastym designem podkreślonym ostrymi liniami i charakterystycznymi reflektorami LED. Ten futurystyczny wygląd nie służy jednak wyłącznie estetyce, bo każdy element ma swoje praktyczne uzasadnienie. Główną innowacją pozostaje szybkozdejmowalny stolik, który można łatwo montować i demontować w zależności od aktualnych potrzeb. Producent przewidział różne scenariusze użytkowania, czego dowodem są odpinane metalowe wsporniki rozmieszczone na całym pojeździe. Dzielone siedzenie z podnoszonym oparciem dla pasażera pełni podwójną funkcję, a po jego uniesieniu odsłania się praktyczny bagażnik tylny. Wielofunkcyjna platforma bagażowa z konstrukcją wielootworową zapewnia lepszą kompatybilność z różnymi systemami mocowania.

Najbardziej intrygującym elementem tego pojazdu jest więc właśnie ta wysuwana boczna taca pełniąca funkcję stolika. Takie rozwiązanie nie pojawiło się dotąd w żadnym seryjnie produkowanym skuterze i budzi mieszane uczucia. Z jednej strony to ciekawy pomysł na urozmaicenie wypoczynku podczas podróży, a z drugiej zaś można zastanawiać się nad jego realną przydatnością w codziennym użytkowaniu. Na co dzień Square X125 ma być bowiem ot skuterem do przemieszczania się z punktu A do punktu B. Pod jego kanciastą karoserią kryje się chłodzony wentylatorem czterosuwowy silnik jednocylindrowy eSP+ o pojemności 124 cm sześciennych. Jednostka generuje moc 6,95 kW (około 9,5 KM) przy 7750 obrotach na minutę oraz moment obrotowy na poziomie 10 Nm osiągany przy 5750 obr./min. Maksymalna prędkość? Ponoć 88 km/h.
Czytaj też: Szukali go w kosmosie, a znaleźli na Ziemi. Wyjątkowy surowiec kosztuje 18,7 mln dol. za kg

Parametry użytkowe wypadają całkiem przyzwoicie jak na tę klasę pojazdów, bo Square X125 waży zaledwie 122 kilogramy z pełnym zbiornikiem paliwa, co plasuje go wśród lżejszych modeli segmentu. Prześwit wynoszący 160 milimetrów przy wysokości siedzenia 740 mm powinien zapewnić wystarczającą swobodę poruszania się po nierównym terenie. Jeśli zaś chodzi o ekonomię jazdy, producent deklaruje zużycie paliwa na poziomie 1,7 litra na 100 kilometrów, co oznacza, że przy pojemności zbiornika wynoszącej 5,7 litra teoretyczny zasięg powinien przekraczać 330 kilometrów.

W kwestii bezpieczeństwa Square X125 otrzymał dwukanałowy system ABS, zawieszenie o długim skoku współpracujące z hamulcami tarczowymi zarówno z przodu, jak i z tyłu oraz ciekawe wyposażenie elektroniczne. Obejmuje ono system Honda Smart Key umożliwiający bezdotykowe odblokowywanie, jednoprzyciskową aktywację świateł awaryjnych oraz technologię Start-Stop wspierającą oszczędność paliwa. 5-calowy kolorowy wyświetlacz współpracuje z gniazdami zasilania USB typu A i C, oferując możliwość szybkiego ładowania z mocą 20 W. Komplet uzupełnia system zdalnego kluczyka.

Honda Square X125 trafi do sprzedaży w Chinach już w tym miesiącu w cenie 12680 jenów, co odpowiada około 6500 złotych. Ta stosunkowo przystępna kwota może sprawić, że pojazd stanie się popularny wśród młodych użytkowników poszukujących niestandardowych rozwiązań transportowych. Jest to bowiem poziom budżetowych 50 i 110 sprzed kilku lat, a nie nowych motocykli o pojemności 0,125 litra. Jeśli jednak model trafi do Europy, realny pułap byłby wyższy po doliczeniu transportu, homologacji i marży. Dla kontekstu PCX125 w polskim cenniku na 2025 zaczyna się w okolicach 15 tysięcy złotych. W ogólnym rozrachunku szansa na pojawienie się tego skutera przygodowego w Europie w przyszłym roku wydaje się całkiem realna.