Szósty smak

Stosunkowo niedawno ilość znanych receptorów smakowych człowieka poszerzyła się o smak umami (smak białkowy), którego istnienie zostało potwierdzone naukowo w roku 2000. Niedawno naukowcy z Monell Chemical Senses Center w Filadelfii odkryli, że język ludzki oprócz tradycyjnych smaków może odczuwać również smak… wapnia.

W trakcie doświadczeń przeprowadzonych na szczurach badacze znaleźli u jednej z grup zwierząt dwa geny (CaSR i Tas1r3), związane z odczuwaniem wapnia w spożywanych pokarmach. Grupa genetyków pod kierownictwem Michaela Tordoffa postanowiła sprawdzić, czy również Homo sapiens wyczuwa „wapienny” smak. Odczuwanie nowego smaku umożliwiają oddzielne receptory smakowe.

Jaki smak ma wapń? Gorzki? Cierpki? Nie ma lepszego określenia niż „wapienny” – twierdzi Tordoff. Odczuwanie tego smaku umożliwiają bowiem receptory zupełnie, niż te, które reagują na gorycz czy cierpkość pokarmu.

Na razie nie dowiedziono, że człowiek może odczuwać ten rodzaj smaku. Wiadomo jednak, ze niektórzy ludzie posiadają dwa znalezione u szczurów geny. Tordoff uważa jednak, że człowiek może odczuwać niewielką zawartość wapnia – na przykład woda pitna o dużej zawartości tego pierwiastka jest określana jako niesmaczna. Naukowcy podkreślają ponadto, że gorzki smak niektórych warzyw, na przykład różnych rodzajów kapusty, jest uwarunkowany wysoką zawartością wapnia. Dlatego też warzywa te, choć bardzo zdrowe, nie cieszą się popularnością na naszych stołach. Natomiast w produktach takich jak mleko czy twaróg wysoka zawartość wapnia nie ma wpływu na nasze odczucia smakowe, gdyż pierwiastek ten jest w nich związany przez białka i tłuszcze.

Według Tordoffa około 70% Amerykanów i 90% Amerykanek spożywa niewystarczające ilości tego niezwykle ważnego makroelementu. Wapń, który stanowi podstawowy składnik mineralny kości i zębów, jest konieczny nie tylko dla prawidłowego rozwoju tkanki kostnej, lecz również sprzyja walce z nadwagą, podwyższonym ciśnieniem i innymi problemami zdrowotnymi. Jeśli przypuszczenia dotyczące szóstego smaku potwierdzą się i naukowcy odkryją podobne receptory smakowe u człowieka, za pomocą specjalnych substancji będzie można zablokować ich działanie, dzięki czemu pokarmy z dużą zawartością wapnia staną się dla nas smaczniejsze i zaczniemy częściej po nie sięgać.  JSL