Im krótsza droga z pola uprawnego na talerz, tym jedzenie lepsze dla naszego zdrowia - to zasada, z którą trudno się nie zgodzić. Oczywiście upowszechnienie nowoczesnych sposobów konserwowania żywności przyczyniło się do znaczącego spadku liczby zatruć pokarmowych i nowotworów żołądka, ale w sztuce przetwarzania poszliśmy o krok za daleko.

Jak wynika z badań opublikowanych w British Medical Journal (BMJ), codzienne jedzenie wysoko przetworzonej żywności może zwiększyć ryzyko przedwczesnej śmierci nawet o 60 proc.  Na związek między jedzeniem żywności zawierającej w wyniku obróbki wysoki poziom tłuszczu i cukru a zwiększonym ryzykiem chorób serca i udaru mózgu, wskazują analizy prowadzone przez dwa niezależne zespoły naukowców.

 

Każda porcja = większe ryzyko

Badacze z Uniwersytetu Navarra w Hiszpanii monitorowali nawyki żywieniowe i prozdrowotne blisko 20 000 absolwentów uczelni w latach 1999–2014. Ich analizy wykazały, że osoby które każdego dnia spożywały cztery porcje wysoko przetworzonej żywności były o 62 proc. bardziej zagrożone przedwczesną śmiercią  niż osoby spożywające mniej niż dwie porcje takiego jedzenia. Ponadto każda dodatkowa dawka zwiększała ryzyko przedwczesnej śmierci o prawie jedną piątą (18%).  

Zespół naukowców z University of Paris zebrał natomiast szczegółowe dane dotyczące diety i stanu zdrowia ponad 105 000 osób. W ciągu pięciu lat obserwacji badacze  odkryli, że osoby, które spożywały najwięcej przetworzonej żywności, były najbardziej narażone na udar mózgu, atak serca i inne schorzenia sercowo-naczyniowe. Co więcej, każda dodatkowe porcja (zwiększenie o 10 proc.) przetworzonej żywności wiązała się ze wzrostem (o 13 proc.) ryzyka chorób serca i (o 11 proc.) udaru.

Naukowcy z obu zespołów ubolewają, że wygoda wciąż wygrywa we zdrowiem - obecnie nawet 60 proc. dziennego spożycia energii pochodzi z żywności produkowanej fabrycznie. Jednocześnie przetworzona żywność sprawia, że ludzie jedzą więcej i częściej, a przez to przybierają na wadze. Eksperci ds. żywienia ostrzegają , że powinniśmy być bardziej świadomi tego, jakie spustoszenia sieje w naszych organizmach wysoko przetworzona żywność.

 

Żywność wysoko przetworzona - co to takiego?

Jako żywność wysoko przetworzoną rozumie się te produkty, które zostały poddane obróbce przemysłowej i wzbogacone zostały o substancje dodatkowe, takie jak cukier, sól, tłuszcz, witaminy, konserwanty, wzmacniacze smaku itd.

Przykładów  przetworzonej nietrudno szukać. Są to m.in.:

  • chrupiące płatki śniadaniowe,
  • sery,
  • warzywa konserwowe,
  • pieczywo,
  • słone przekąski:  chipsy, krakersy, wafle, chrupki itp.,
  • kiełbasy, pasztety,
  • dania instant,
  • ciastka i herbatniki,
  • napoje słodzone .

Jak widać, niektórych produktów nawet w zdrowej diecie trudno uniknąć. Co robić? Przede wszystkim zachować umiar i wziąć przykład z uczestników jednego z przytaczanych badań: spośród wszystkich monitorowanych grup na wadze straciły jedynie osoby, które jadły nieprzetworzoną żywność. W ich jadłospisie pojawiła się m.in. sałatka ze szpinakiem, gotowaną piersią z kurczaka, jabłkami, nasiona słonecznika i kaszą bulgur. Brzmi całkiem zachęcająco, prawda?

 

Źródło: independent.co.uk