1. Odżywki są wskazane tylko dla zawodowych kulturystów. 

W tym stwierdzeniu jest mniej więcej tyle samo prawdy, co w zdaniu "olej i płyny należy uzupełniać tylko w rajdowych samochodach". Trzeba raz na zawsze skończyć z tym przeświadczeniem. Niewykonalne jest stworzenie diety, która zaspokoi wszystkie potrzeby organizmu człowieka aktywnego fizycznie, dlatego powstające braki należy uzupełniać suplementami.

2. Wszystkie suplementy są tej samej jakości.

Nieprawdą jest, że wszystkie firmy produkujące suplementy stosują się do jednakowych standardów. Niestety, zdarza się, że któraś z nich stosuje półprodukty niższej jakości w imię obniżenia ceny produktu finalnego. Właśnie dlatego – decydując się na zakup odżywek – nie powinniśmy kierować się ceną. Pod tym względem suplementom najbliżej do leków. Po poradę w sprawie zakupu najlepiej skierować się do dietetyka lub licencjonowanego trenera – tylko wtedy możemy mieć pewność, że kupimy produkt najwyższej jakości w naszym zasięgu cenowym.

3. Suplementy działają w ten sam sposób na każdego człowieka.

By samodzielnie obalić ten mit, wystarczy odpowiedzieć sobie na bardzo proste pytanie: czy każdy człowiek korzysta z tego samego planu treningowego i dąży do uzyskania jednakowych efektów? Oczywiście, nie! Każdy organizm będzie inaczej reagował na konkretną odżywkę, ponieważ nasze organizmy się od siebie różnią. Prawdą jest, że decydując się np. na odżywki białkowe, możemy spodziewać się przyrostu masy mięśniowej, jednak nikt nie może określić, ile mięśni nam przybędzie i w jakim czasie.

4. Im więcej witamin i suplementów, tym lepiej.

W suplementacji stara zasada "co za dużo, to niezdrowo" sprawdza się doskonale. Jeśli producent na opakowaniu odżywki zaleca konkretną dzienną dawkę, nie znaczy, że przyjmując większą uzyskamy lepsze efekty. Co więcej, może być odwrotnie! Oczywiście są odżywki, których nadmiar jest wypłukiwany z organizmu z moczem, ale są też takie, które odkładają się niepotrzebnie w organizmie lub nawet mu szkodzą. Tak samo jest z witaminami. Witamina D, stosowana w zbyt dużych dawkach, może powodować osłabienie i otępienie.

5. Nawet jeśli nie trenujesz, stosowanie suplementów sprawi, że będziesz zyskiwał na masie mięśniowej.

Jeden z największych mitów dotyczących suplementacji. Nie ma odżywki idealnej, która da widoczne efekty bez treningów. Każda marka suplementów, która w ten sposób reklamuje swoje produkty, wprowadza klientów w błąd. Odżywki mają tylko wspomagać nasz organizm w budowaniu masy mięśniowej czy spalaniu tłuszczu. Podstawą do uzyskania wymarzonej sylwetki zawsze będą regularne ćwiczenia i odpowiednia dieta dostarczająca organizmowi energii.

 

SŁOWNIK SUPLEMENTÓW

Spalacze tłuszczu

Suplementy zawierające kofeinę, zieloną herbatę lub pieprz kajeński, które mają przyspieszać spalanie tkanki tłuszczowej poprzez podnoszenie temperatury ciała. Zamiennie stosowane są tzw. blokery apetytu, czyli odżywki zmniejszające łaknienie oparte na takich składnikach jak błonnik, chrom czy olej z sosny koreańskiej.

Na przyrost masy

Dzielą się na trzy podstawowe kategorie. Gainery zostały zaprojektowane z przewagą węglowodanów tak, by dostarczały duże dawki energii i budulca do syntezy białek mięśniowych. Bulk mają bardziej wyrównane proporcje białka i węglowodanów – te polecamy osobom z wolniejszym metabolizmem. Kreatyny natomiast to środki, które gwarantują najszybsze efekty, dzięki silnemu działaniu anabolicznemu i antykatabolicznemu.

HMB

Substancja wpływająca na szybszą regenerację mięśni i zapobiegająca mikrouszkodzeniom tkanki mięśniowej przy zwiększonym wysiłku fizycznym. HMB uelastycznia błonę komórek, z których są zbudowane mięśnie, przez co komórki stają się wytrzymalsze.

BCAAA

Aminokwasy o skomplikowanych, rozgałęzionych łańcuchach, których nasz organizm nie wytwarza samodzielnie. Stymulują układ hormonalny, w szczególności wydzielanie insuliny i hormonu wzrostu, oraz biorą udział w redukcji tkanki tłuszczowej.

Redakcja Focus.pl wybierze dla Ciebie najlepsze artykuły tygodnia. Zapisz się na nasz newsletter