Problem polega na tym, że żywienie się bez glutenu – jak każda dieta wykluczeniowa – może być bardzo niekorzystne dla zdrowia. Obalamy kilka mitów związanych ze „zbawiennym” skutkiem pozbycia się tego składnika z diety.


1. Dieta bezglutenowa jest dobra dla wszystkich.

Dla osoby zdrowej całkowite wykluczenie glutenu z diety może mieć negatywny wpływ na zdrowie. Dieta taka wskazana jest tylko dla osób cierpiących na celiakię lub nadwrażliwość na gluten, czyli, jak wskazują najnowsze badania, około 7 proc. populacji. Gluten ma zbawienny wpływ na obniżenie ilości trójglicerydów w organizmie, których za wysoki poziom może być przyczyną chorób serca. Co więcej, gluten ze względu na znaczną zawartość glutaminy może poprawić naszą odporność.

Tylko 7 proc. populacji musi unikać glutenu.

 

2. Wyeliminowanie glutenu z diety jest dobrą metodą na odchudzanie.

To prawda, jednak nie będzie to trwała utrata masy. Już po kilku tygodniach od przejścia na dietę bezglutenową można zauważyć znaczący spadek masy ciała, jednak spowodowane jest to wykluczeniem zbędnych węglowodanów znajdujących się m.in. w makaronie i pieczywie. Co więcej, dieta bezglutenowa ze względu na dużą ilość produktów rafinowanych jest uboga w błonnik, którego niedobory mogą powodować przybieranie na wadze i choroby jelita grubego.

Niedobory błonnika mogą być powodem nadwagi.

 

3. Rezygnacja z glutenu będzie ulgą dla żołądka.

Tak, ale tylko dla osób cierpiących na nietolerancję tego białka. Prawdą jest, że kilka lat temu dr Peter Gibson z Monash University w Australii przeprowadził badania, które wykazały, że nie tylko ludzie cierpiący na celiakię odczuwali dyskomfort po spożyciu produktów z glutenem. Dr Gibson powtórzył badania, stosując jedzenie próbek „w ciemno”. Okazało się, że badani, którzy nie wiedzieli, że spożywają gluten, nie uskarżali się na dolegliwości żołądkowe, co oznacza, że gluten działa jak nocebo.

Gluten działa jak nocebo (odwrócenie placebo).

 

4. Gluten znajduje się tylko w pieczywie i makaronie, więc wystarczy ich nie jeść, by poczuć się lepiej.

Nic bardziej mylnego. Gluten może znajdować w wielu innych produktach, nawet tych, które nie kojarzą nam się bezpośrednio ze zbożami. Białko to jest używane jako dodatek do żywności w postaci zagęszczaczy, środków aromatyzujących czy słodzących, przez co bardzo czesto można je znaleźć w przetworach mlecznych, dżemach, a nawet wędlinach i piwie.

Gluten jest dodawany do jogurtów, dżemów oraz wędlin.

 

5. Produkty bezglutenowe są zawsze zdrowsze niż ich „normalne” odpowiedniki.

Chcąc jak najbardziej zbliżyć smak i wygląd produktów bezglutenowych do ich zwykłej żywności, producenci żywności stosują najróżniejsze zabiegi. Dodają składniki zastępcze, najcześciej tłuszcze utwardzane i cukry, które mają poprawić teksturę produktów. Nie bez znaczenia jest przywoływana już wcześniej rafinacja produktów, która trwale niszczy zdrowy błonnik i niektóre witaminy i pozbawia produkty smaku.

W produktach bezglutenowych stosuje się składniki zastępcze.

 

TWOI PRAWDZIWI WROGOWIE

Sól – chlorek sodu znajduje się we wszystkich gotowych produktach, a część z nas dodatkowo jeszcze je dosala. Sól zatrzymuje wodę w organizmie, co prowadzi do zwiększenia ciśnienia tętniczego, a w dalszej perspektywie do chorób układu krwionośnego. „Biała śmierć”, bo tak należałoby nazywać tę popularną przyprawę, ma też negatywny wpływ na działanie naszych nerek.

Tłuszcze typu trans - to nazwa izomerów trans kwasów tłuszczowych, których nadmierne spożycie może prowadzić do miażdżycy tętnic, a przez to do zatorów. Ponadto znacząco zwiększają ryzyko wystąpienia raka jelita grubego i podwyższają insulinoodporność organizmu, będącą częstą przyczyną otyłości. Najwięcej kwasów tego typu znajdziemy w słonych przekąskach, np. chipsach, i daniach fast food.

Redakcja Focus.pl wybierze dla Ciebie najlepsze artykuły tygodnia. Zapisz się na nasz newsletter