Jak dbać o siebie: fizycznie

Słynne łacińskie powiedzenie "w zdrowym ciele zdrowy duch" nic nie straciło na aktualności. Mądrość, wiedzę i doświadczenie starożytnych można wykorzystać także we współczesnym świecie. Jednym z kluczowych warunków optymalnego zdrowia psychofizycznego jest bowiem troska o ciało i jego potrzeby. Jeśli zatem zależy nam na utrzymaniu dobrej kondycji psychofizycznej, musimy liczyć się z koniecznością regularnego wysiłku fizycznego i troską o potrzeby naszego ciała.

Warto pamiętać, że aktywność fizyczna nie tylko kształtuje naszą sylwetkę, ale jest także cenna z punktu widzenia zdrowia psychicznego. Regularne ćwiczenia oddziałują na szereg czynników. Po pierwsze, zapobiegają nadwadze i otyłości, zmniejszają ryzyko chorób cywilizacyjnych (m.in. nadciśnienie tętnicze, miażdżyca, cukrzyca) i poprawiają kondycję. Po drugie, mają bardzo istotne znaczenie w zapobieganiu depresji, redukują stres i napięcie, podnoszą samoocenę. Wreszcie poprawiają nasz wygląd zewnętrzny i kształtują zdrową sylwetkę. Regularne ćwiczenia fizyczne w połączeniu z odpowiednią dietą to klucz do zachowania zdrowia.  

Aktywność fizyczna powinna stać w centrum uwagi zwłaszcza tych osób, które zastanawiają się, jak dbać o siebie po 30. roku życia. Wraz z wiekiem ryzyko różnych chorób systematycznie wzrasta. Ludzie po trzydziestce są znacznie bardziej narażeni na cukrzycę czy choroby serca niż osoby młodsze. Aby zapobiec przykrym konsekwencjom związanym z problemami zdrowotnymi, wystarczy odpowiednio wcześnie wdrożyć pewne działania ukierunkowane na poprawę zdrowia fizycznego. Właściwa dieta, ograniczenie używek (alkohol, papierosy), a zwłaszcza regularne ćwiczenia fizyczne z pewnością pomogą w zachowaniu odpowiedniej wagi, poprawią kondycję i ogólny stan organizmu.

Dbanie o swoje zdrowie fizyczne można zacząć praktycznie na każdym etapie życia. Czasem wystarczy zmiana szkodliwych nawyków żywieniowych, aby organizm szybko się zregenerował. Warto też pomyśleć o regularnych treningach, o ile oczywiście nie istnieją ku temu medyczne przeciwwskazania. Nie trzeba od razu rzucać się na głęboką wodę i nastawiać się na forsowanie organizmu na siłowni. Zwykle wystarczy regularnie spacerować, biegać, jeździć na rowerze czy pływać, a efekty stają się szybko widoczne. Grunt to przełamać niechęć do ćwiczeń fizycznych i systematycznie trenować.