Jak żyć po wypaleniu zawodowym?

Nawet jeśli wypalenie już ci się zdarzyło, potraktuj je jako lekcję. Bardzo podoba mi się ostatnie stadium wypalenia, o którym mówi Amerykańskie Towarzystwo Psychologiczne. Po miesiącu miodowym, przebudzeniu, szorstkości i wypaleniu pełnoobjawowym przychodzi etap nazwany fenomenem Feniksa – czas leczenia ran i wyciągania wniosków. Odradzanie się. Bo rozpoznane wypalenie może stać się przyczynkiem do rozwoju i przewartościowania życia.

Jeśli zdecydujesz się na zmianę pracy, ważne, żebyś wiedział, jakiego typu pracy unikać i jakich swoich zwyczajów nie powtarzać. Luiza mówi, że ruszyła z miejsca, rozwija się, w obecnej pracy wykorzystuje inne swoje umiejętności – znajomość języków obcych. Ania postawiła na rozwój osobisty, chce dobrze siebie poznać. Też zmieniła pracę, nie spieszy się z awansami, choć miała takie propozycje, wie, że przyjdzie na to czas. Dba o siebie w pracy i poza pracą. Już nie uzależnia samopoczucia od pochwał szefa, nauczyła się doceniać samą siebie.


ĆWICZENIA ROZWOJOWE:

1. Kim jestem?

To ćwiczenie dla osób nadmiernie utożsamiających się ze swoją pracą.

Narysuj koło, podziel je na osiem części. Zastanów się, kim się czujesz, które z pełnionych ról życiowych są dla ciebie szczególnie ważne. Każdej części przypisz jedną rolę życiową. Posługując się skalą od 1 do 10, oceń swoją satysfakcję z zaangażowania w każdą rolę. Która wymaga twojej większej uwagi? Jakie zmiany pozwolą ci czuć się szczęśliwszym?

2. Co cię buduje? 4 źródła odnowy

Podziel kartkę na cztery części. Pierwsza to źródło odnowy fizycznej, druga – umysłowej, trzecia – duchowej, czwarta – społeczno-emocjonalnej. W każdej wypisz po pięć aktywności, które pozwalają ci się odnawiać.

Na podstawie „7 nawyków skutecznego działania” Stephen R. Covey

3. Trzy kluczowe wartości

Wytypuj trzy wartości, na których chcesz oprzeć swoje życie, i odpowiedz sobie na następujące pytania:

  1. Co dla ciebie znaczy żyć według tych wartości?
  2. W jaki sposób urzeczywistniasz je w swoim obecnym życiu?
  3. Jak te wartości mają się do twojej pracy?
  4. Co wymaga zmiany?
  5. Jakie będą konsekwencje porzucenia tych wartości?

Ścieżki rozwoju:

  • Christina Maslach, Michael P. Leiter „Prawda o wypaleniu zawodowym. Co zrobić ze stresem w organizacji” Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011
  • Stephen R. Covey „7 nawyków skutecznego działania” Rebis, Poznań 2006 Jacek Santorski i Grzegorz Turniak „Alchemia kariery” Jarosław Szulski & Co Dom Wydawniczy, Warszawa 2012
  • Manfred Kets de Vries „Mistyka przywództwa. Wiodące zachowania w przedsiębiorczości” Studio Emka, Warszawa 2008

Artykuły:

  • Stanisława Tucholska „Wypalenie zawodowe w ujęciu dynamicznym i strukturalnym”
  • Maciej Stroński „Zespół wypalenia zawodowego”