1. Czasem zmień perspektywę patrzenia na porażkę i na swoje życie. Obejmij swoim umysłem 360 stopni, dostrzeż podłoże, uwarunkowanie i cały kontekst porażki. Zobacz, skąd idziesz i dokąd zmierzasz.

2. Nie bój się… strachu. To dobre uczucie, dzięki któremu jesteśmy ostrożniejsi i podejmujemy trafne decyzje. Ważne jest to, abyśmy to my zarządzali strachem, a nie strach nami.

3. Poznawaj siebie, obserwuj,  zastanów się, skąd wzięły się programy i nawyki, we-dług których działasz. Jeżeli nie jesteś z nich zadowolony – zmień je. Duże porażki biorą się nieraz z pozornie nieistotnych szczegółów.

 

4. Bądź uważny: spróbuj podążać za swoją intuicją. Bądź tu i teraz, dostrzegaj szczegóły świata i sytuacji, w której się znajdujesz. Zastanawiaj się nad swoimi snami, być może poprzez nie podświadomość daje ci wskazówki. One mogą dużo o tobie mówić.

5. Życie jest za krótkie, aby uczyć się na błędach. Staraj się ich unikać, odwołując się do wiedzy i doświadczenia. Kreuj w myślach modele przyszłości, analizuj najtrudniejsze sytuacje, z jakimi możesz się mierzyć.

6. Mimo wszystkich trudności, które cię w życiu spotykają, staraj się mieć dobre nastawienie do świata i ludzi. Bądź otwarty na innych, pytaj o radę, korzystaj z informacji zwrotnej. Nie musisz wszystkiego wprowadzać w życie, ale co ci szkodzi spytać albo zastanowić się nad tym, co mówią inni?

 

7. Traktuj porażkę jak nauczycielkę, która przychodzi, aby cię czegoś nauczyć. Jeżeli popełniłeś błąd, zastanów się, jak mogłoby wyglądać inne rozwiązanie.

8. Tylko ten, kto nic nie robi, nie popełnia błędów, dlatego jeśli ci się zdarzy je po-pełnić, zacznij od wybaczenia sobie.

9. Życie jest pełne paradoksów i nieraz, aby sobie poradzić z porażką, trzeba zrobić coś, czego być może się obawiamy.

 

10. Doceń siłę ciszy. Poprzez medytację, modlitwę, zatrzymanie pogoni myśli spróbuj dotrzeć do tego, co jest pod powierzchnią.

11. Umysł jest powiązany z ciałem, dlatego sposób, w jaki traktujesz ciało, wpływa na umysł.

12. Regularny tryb życia (odżywianie, ruch, sen) zwiększa nasz potencjał i pozwala  lepiej radzić sobie z trudnościami.