Spośród zbadanej grupy ci, którzy codziennie zjadali przynajmniej jedno jajo objęci byli aż o 18% mniejszym ryzykiem chorób w porównaniu do tych, którzy jaj unikają w swojej diecie. Wyniki opublikowano w czasopiśmie naukowym Heart.  

Czynnikami podwyższającymi ryzyko takich schorzeń (zawały, wylewy, udary, arytmia) jest między innymi otyłość, palenie papierosów, nadużywanie alkoholu i niezdrowa dieta. 

W przeszłości zasadność jaj w diecie była kwestią dyskusyjną. Nie wszyscy lekarze i naukowcy zgodnie je polecali, byli też tacy, którzy doradzali unikanie jaj. Z jednej strony to źródło cennego białka i substancji odżywczych (mało który produkt tak mocno syci), ale z drugiej to źródło cholesterolu, który uważano za niebezpieczny. 

Jednak obecny stan badań, jak przekonuje Canqing Yu, współautor badania i profesor Uniwersytetu Medycyny Publicznej w Pekinie, jest inny. Do tej pory kontrowersje wynikały z faktu, że badania przeprowadzano na bardzo ograniczonych grupach. Tym razem wzięto pod uwagę dane z trwających badań na około połowie miliona Chińczyków cierpiących na raka, cukrzycę i choroby krążenia, mieszkających w 10 regionach kraju.  

Niewiele ponad 13% dorosłych w wieku 30-79 przyznaje się do zjedzenia 1 jajka dziennie, około 9% nigdy lub bardzo rzadko. Prawie wszyscy spożywali jaja kurze, nie kacze. Zdrowie badanych śledzono na przestrzeni dziewięciu lat. Badacze dostrzegli związek między występowaniem chorób oraz spożywaniem, lub nie, jaj przez badanych. 

Osoby jedzące po 1 jajku dziennie były o 26% mniej zagrożone wylewami, które są najczęstszą przyczyną śmierci w Państwie Środka. Aż o 28% zmniejszyło się u badanych jajożerców ryzyko udarów, a o 12% zagrożenie chorobami serca. 

- Powinniśmy ostrożnie interpretować te wyniki – mówi Yu – w kontekście diety i stylu życia Chińczyków. 

Niektórzy naukowcy sceptycznie podchodzą do wyników. Caroline Richard z Uniwersytetu Alberty w Edmonton mówi, że to jedynie wskazuje na korelację, a nie wynikanie. Powinno się je traktować jako obserwację, a nie analizę przyczyny i skutku. 

Richard sama prowadzi badania wpływu diety na zdrowie, gdzie uczestnicy jedli 6-12 jaj tygodniowo. Nie zaobserwowała wpływu ilości jaj w diecie na ryzyko chorób serca. Przyznaje, że z drugiej strony zarówno jej jak i chińska analiza pokazują, że dieta jajeczna nie przekłada się na zwiększenie ryzyka chorób serca, przed czym kiedyś nierzadko ostrzegano. 

Źródło: CNN