W rankingach najzdrowszych przypraw króluje curry o najbardziej wszechstronnym działaniu. Pozycję lidera zapewnia jej fakt, że jest to mieszanka kilku składników, m.in. kurkumy, kminu, imbiru, czasem można też znaleźć czosnek, pieprz i inne przyprawy. Wśród udokumentowanych działań curry znajduje się m.in. wspomaganie trawienia i dbanie o dobry stan jelit, poprawianie funkcji mózgu, ochrona centralnego systemu nerwowego przed zmianami związanymi z wiekiem (m.in. alzheimerem), a także łagodzenie stanów zapalnych w organizmie, które mogłyby prowadzić do rozwoju nowotworów. Aby wzmocnić działanie przeciwrakowe curry, warto podprażyć przyprawę przed użyciem – radzi Carolyn F. Katzin w książce „The Everything Cancer Fighting Cookbook”.

Badania wykazały także, że regularne stosowanie curry obniża poziom cholesterolu, wspierając zdrowie naczyń i serca. Zmniejsza także stężenia cukru we krwi – dowiedli naukowcy z Colorado State University. Z kolei specjaliści z Kansas State University ustalili, że dodawanie curry do posiłków wspomaga usuwanie metali ciężkich z organizmu i zmniejsza szkodliwość stresu oksydacyjnego.

Czy przyprawy można stosować tylko do przyprawiania?

Przyprawy można wykorzystywać nie tylko do doprawiania mięs, zup czy sałatek. Belgowie kolendrą doprawiają piwo witbier, a Niemcy solą – piwo pszeniczne Gose. Do piwa pszenicznego dodaje się czasem także pieprz.

Przyprawy mają jednak także zupełnie niekulinarne zastosowanie. Laski cynamonu umieszczone w szafie odstraszą mole, a spryskanie powierzchni wodą z olejkiem cynamonowym sprawi, że mrówki przestaną odwiedzać to miejsce. Dodanie tej przyprawy do porannej kawy ograniczy apetyt na słodycze, bo zapobiega wahaniom insuliny.

Przeciwbakteryjne i przeciwgrzybicze właściwości czosnku powodują, że przecieranie przeciętym ząbkiem pryszczy przyspiesza ich gojenie, a kąpiel stóp w wodzie z rozdrobnionym ząbkiem leczy grzybicę. Niektórzy wędkarze używają granulowanego czosnku do aromatyzowania przynęt na ryby, np. białych robaków czy pęczaku.

Liście laurowe przydadzą się nie tylko do sosów. Warto dodać kilka do mąki czy ryżu, aby odstraszyć szkodniki. Żucie liścia po posiłku przyniesie ulgę przejedzonym. Regularne stosowanie płukanki z liści laurowych usunie łupież (garść liści laurowych zalewamy litrem wrzątku i zaparzamy 30 minut. Po odcedzeniu nacieramy ostudzonym naparem świeżo umytą głowę i spłukujemy). Kurkuma świetnie leczy problemy skórne. Pastę ze sproszkowanej przyprawy i wody warto nakładać na opuchlizny, zmiany reumatyczne czy skórę dotkniętą egzemą.

Która przyprawa jest typowa dla polskiej kuchni?

Przyprawą docenioną szczególnie w polskiej kuchni są suszone jagody (a w zasadzie szyszkojagody) jałowca o intensywnym korzennym, nieco żywicznym smaku. Najczęściej używa się ich do marynowania mięs, zwłaszcza dziczyzny, ale coraz częściej jałowcem przyprawia się sery, zupy czy pasztety. Jagody wykorzystuje się także do produkcji jałowcówki zwanej polskim ginem (oryginalny powstaje w wyniku destylacji zacieru z dodatkiem jagód jałowca).